View Single Post
Slutt å stress, folkens. La de religiøse styre på. Norske statsborgere som er skikket til militærtjeneste er ikke akkurat overrepresentert av individer med et sterkt ønske om å gå med turban, og alle som har avtjent førstegangstjeneste vet at man ikke subber rundt i feltutstyr og berret/turban slik nissefar på førstesiden gjør.

Turban og uniform vil du se i messen, på flyplasser og ved oppstillinger. Ikke på slagmarken. Er det virkelig krise at vi ved siden av å ha noen av verdens mest kompetente soldater også har et av de mest progressive forsvarene? At konservative gamlinger i hæren og smågutter i puberteten har et problem med dette kan jeg skjønne, resten av dere bør hoste opp noen mer bærekraftige argumenter.

Ved siden av å ha en utelukkened symbolsk betydning så er det en svært viktig ting å huske på: Nordmenn med innvandringsbakgrunn er langt mer verdt enn etnisk Norske i moderne krigføring! Dette er fordi vi med all sannsynlighet ikke vil kjempe mot russerne eller svenskene med det første. Dagens krigføring slik vi har i f.eks afghanistan har ført til at militæret skriker etter innvandrere for å bedre kunne interagere med lokalbefolkningen. Hadde f.eks en kompis i militæret som var muslim med foreldre fra midtøsten (født og oppvokst i Norge), og både e-battalionen og TMBN praktisk talt bønnfalte han om å verve seg på tross av helt middelmådige ferdigheter som soldat.

Å legge til rette for muslimer er altså i militærets egeninteresse samtidig som det er et progressivt trekk som gjenspeiler det moderne samfunnet i Norge. Hvis hæren vil og de fleste opplyste over 30 vil, hvem er dere småunger til å sitte her å grine om likhet og lojalitetsproblemer?

Slutt å få meg til å føle meg for gammal for forumet.
Sist endret av Tøffetom; 7. januar 2013 kl. 11:54.