View Single Post
Sitat av Blåtann Vis innlegg
2.Det er jo selvfølgelig kamuflasjemønsteret som representerer Norge, jeg mener det er feil og putte en turban oppå der, fordi den ikke er Norsk.
Vis hele sitatet...
Jøss, jeg har alltid trodd at det var flagget jeg, men da er jo problemet løst så lenge turbanen eller hijaben har rett camopattern?

Sitat av Rayes Vis innlegg
Dette ble mye diskutert da jeg var i førstegangstjenesten, og det som gjør dette veldig vanskelig, sett bort fra alt som har med religion, kultur osv, er at det vil være veldig vanskelig/umulig å bruke hjelmen! Dette går altså på sikkerheten til enkeltsoldaten, som da også går utover hans/hennes medsoldater!
Religiøse hodeplagg har ingenting i Forsvaret å gjøre! Det vil innbringe et totalt unødvendig risiko.
Skal man ha lov til å bruke hijab og turban i Forvaret, burde våre unge landsmenn ikke bli tvunget til å klippe vekk hårmanken!
Just my 2 cents.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys.

En ting er at en hijab glir glatt under en hjelm, det er det vel forhåpentligvis ingen som vil være uenige i. Forøvrig vil jeg faktisk tro at en hijab rett og slett kan være ganske praktisk i forsvaret.

Turban - i og med at jeg selv var på Ørlandet samtidig med en sikh jeg kjente litt fra før, så vet jeg at de har en veldig grei løsning. De har nemlig flere varianter av turbaner. F.ex. "Patka/Keski Turban", som jeg mener det var han jeg kjente brukte. Nå var han i luftvern, og jeg var hundefører, så jeg traff jo ikke på han i felt så ofte, men såvidt jeg skjønte fikk han den helt fint under hjelmen. Og - nå var det ikke fra hvor som helst jeg kjente han, han spilte nemlig hockey sammen med broren min, de var keepere begge to, og der brukte han også samme greia under hjelmen. Se f.ex. her http://dt.no/kultur/og-her-letter-de...anen-1.7180267 og http://sikher.no/Gurmat%20Camp%20apr...IM0860_JPG.htm

En annen sak er at folk virkelig må tenke litt her nå.

La oss starte med hijab. Hvor mange muslimske jenter tror dere egentlig at det vil være i forsvaret? For dere husker vel at det bare er JENTER/DAMER som bruker hijab? Dere kommer knapt til å se dem, er min spådom, og sannsynligvis er det også en ganske stor andel av de få som faktisk vil være i forsvaret som ikke engang vil ønske å bruke hijab. Hvis dere prøver å tenke litt på tradisjoner, kjønnsroller osv, så er sannsynligheten relativt stor for at muslimske jenter som går inn i forsvaret ikke akkurat er de mest undertrykte og tradisjonstro. Se f.ex. på politiet i sverige, der er hijab tillatt, men det siste jeg hørte var at det var EN som faktisk brukte hijab.

Så, turban. For det første må dere få det inn i skallen at sikher absolutt ikke er det samme som muslimer, og det er FÅ sikher i Norge - jeg fant et tall i farta, ikke at jeg aner hvor nøyaktig det er, men der stod det ca 3000. Det vil si at forsvaret sannsynligvis vil kunne telle på fingrene på en hånd hvor mange sikher som er inne til førstegangstjeneste til enhver tid - og hvor få dette da vil si at vil være i utenlandstjeneste kan dere jo selv prøve å tenke dere til. Her er en artikkel om en sikh i US army der det står et interessant tall: I hele US Army er det TRE sikher. TRE.

Videre - jeg tror ikke dere akkurat skal bekymre dere om at norske sikher i utenlandstjeneste plutselig skal få så voldsomt store sympatier med f.ex. taliban. Sikher og muslimer har ikke akkurat en veldig happy fortid for å si det sånn.