View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hvor mange generasjoner må til før de er "våre egne" landsmenn da? Og hvorfor trekker du inn landsmenn egentlig? Dette handler jo om religion. En sikh-familie kan jo ha bodd her i 100 år, men de er fortsatt sikher og vil bruke turban. Og så vidt jeg vet, går kristne rundt med religiøse smykker. Enten skal Forsvaret være helt fritt for religion, eller så burde vi åpne for alt.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt delvis enig med deg der, ViceR, ang. hvor mange gen. det skal ta før "man endelig er blitt norsk" - men: hele Europa _er sekulært_. Punktum. Dette gjelder også Norge. Altså, vi er en av de mest sekulære områdene i verden.
Det sekulære har overvunnet religionens plass i mentaliteten og samfunnet generelt for allerede ganske lenge siden, og ønsker man på disse områdene å flashe fram en religion (sin religion), ja da må man jaggu nesten finne seg i å gjøre det på en diskret måte.

Å springe rundt med hele håret sammenkrøllet under en turban, og i full GRU, gjennom granskogen, - dét er ikke en diskret utøvelse av religion det. Derfor, immigranter som kommer hit _må_ forstå tvert at religion IKKE har en førstplass i alt i dette landet, praktiske og reelle behov kommer foran religiøse. Derfor -turban har ingenting å gjøre sammen med en uniform. Mulig dette er tilfellet i India, med allikevel -Norge ække India.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Kan du komme med en god påstand for hvorfor vi ikke skal ha religiøse plagg i Forsvaret, hvis du ser bort i fra det prinsippielle? For jeg sliter faktisk veldig med å se det faktiske problemet her.
Vis hele sitatet...
Du kis, har aldri vært i Forsvaret. Dét påstar jeg uten å vite det.

De andre tingene rundt norsk kultur, og likn., gidder jeg ikke å kommentere, synes nesten det faller litt på sin urimelighet å si at det eksisterer/eksisterte ikke en egen norsk kultur, med egne tradisjoner.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. august 2012 kl. 21:58.