View Single Post
Sitat av Balderac Vis innlegg
De som bruker vitenskapen som argument mot det paranormale har stort forklaringsproblem fordi vitenskap er stort sett observasjoner og dokumentasjon av prosesser. Vitenskapen vet ca. hvor fort lys beveger seg, men den vet IKKE, og jeg må gjenta I K K E. Hva lys ER. Den klarer ikke en gang å bestemme seg for om lys er bølger eller partikler.
Vis hele sitatet...
Eh... Vitenskapen har et forklaringsproblem fordi den ikke har forklart alt i hele universet?

Nei.

Vitenskapen har ikket forklaringsproblem. Vitenskapen gir oss nemlig forklaringer.

Vitenskapen vet ikke hva tyngdekraft ER. Den kan bare observere effekten av den på materie og lys, som faktisk er ren energi.
Vis hele sitatet...
Så passende. Vitenskapen viser nemlig at vi ikke observerer spøkelser og "ånder". Det folk tror er slikt, har alltid helt naturlige forklaringer.

Et annet argument er at det paranormale handler ofte om individuelle opplevelser.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys. Så lenge noe påvirker virkeligheten, kan det påvises.

Jeg tror forresten hverken på eller avskriver det paranormale. For mange spørsmål står ubesvart til å danne noen konklusjon.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok data til å konkludere med at "det paranormal" bare er tull.

Forøvrig er din kunnskap om hva vitenskapen kan forklare ekstremt dårlig.

Sitat av Balderac Vis innlegg
Så da må man gjøre et valg. Skal man tro at det finnes et stort antall mennesker som lyver eller innbiller seg ting ? I så fall er det i seg selv ganske skremmende..
Vis hele sitatet...
Det er det da slett ikke. Menneskehjernen lurer seg selv hele tiden. Du tror for eksempel at du ser alt du ser. Men øynene har jo blinde flekker, og der fyller hjernen selv inn det som mangler. Så det du tror du ser med øyet, ser du ikke egentlig. Hjernen bare får deg til å tro det.

Jeg sitter på gjerdet.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig irrasjonelt.

Sitat av Balderac Vis innlegg
Det er helt klart urettferdig hvis det skulle vise seg at det paranormale er av en karakter som stort sett bare observeres og gjenkjennes av den åndelige del av ett menneske
Vis hele sitatet...
Eh... Hva er "den åndelige del av et menneske"? Det er jo åpenbart at du lyver når du påstår at du ikke har bestemt deg for hva du skal tro.

Du stiller faktisk helt urimelige krav, og dreper enhver diskusjon om dette temaet med din påtatte "jeg og vitenskapen vet alt, hånd i hånd" holdning.
Vis hele sitatet...
Dokumentasjon eller bevis er altså "urimelige krav", og den som dreper enhver diskusjon er ikke den som kommer med ubegrunnede påstander om utrolige ting, men om den som ber om bevis? Right.

Du og dine likesinnende føler ett perverst behov for å entre enhver diskusjon som ikke passer inn med ditt verdensbilde og sakte ta livet av den.
Vis hele sitatet...
Du ser deg i speilet igjen?

Når det gjelder "dokumentasjon", vil jeg heller kalle videoen jeg linker til her ett indisie. Den er vel så "ekte" som enhver vitenskapelig teori.
Vis hele sitatet...
Hahahahahaha... Dette må være trådens beste kommentar Snakk om total mangel på innsikt i vitenskapen.

Ett nytt fenomen eller eksperiment kan velte de mest innarbeide teorier og tvinge vitenskapen til å danne nye. Gudene vet at det har skjedd utallige ganger og skjer den dag i dag. Jeg banner vel i kjerka nå, tenker jeg. Fråden står ut av munnen på de som dyrker vitenskapen som en religion.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller du som fråder, og du har ikke engang peiling på hva du snakker om.

Vi beveger oss lang bort vitenskap og logikk når man snakker om det paranormale.
Vis hele sitatet...
Du gjør kanskje det. Og det har du jo bevist. Men rasjonelle mennesker forholder seg rasjonelt til det, skjønner du.

Jeg stiller meg også avventende til om paranormale fenomener faktisk eksisterer.
Vis hele sitatet...
Åpenbart ikke.

Til slutt vil jeg nevne at kvantefysikken er full av noe som heter paradokser. Paranormale observasjoner er også paradokser. Og like vanskelig å forklare med vitenskapelige metoder. I alle fall i dag.
Vis hele sitatet...
Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Typisk slike som deg.