View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er selvsagt ikke urettferdig. Alt vi ber om er dokumentasjon på at fenomenene faktisk forekommer. Og det burde være såre enkelt å etterkomme hvis de skulle være virkelige. Men det har til nå aldri skjedd.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart urettferdig hvis det skulle vise seg at det paranormale er av en karakter som stort sett bare observeres og gjenkjennes av den åndelige del av ett menneske, fordi det er bare den som har kontakt med denne delen av virkeligheten. Hvis det er slik, så kan du veive videokameraer og båndopptakere foran nesa til spirituelle personer så mye du vil, men de vil aldri kunne etterkomme dine urimelige krav til dokumentasjon av noe som er av en helt annen karakter, og derfor rett og slett ikke kan dokumenteres på den måten. De løper vel heller ikke etter deg og trygler deg om å få lov til å dokumentere det?

Sitat av Provo Vis innlegg
Spør deg selv: hva er så spesielt med påståtte paranormale hendelser? Kun én ting; de har aldri blitt dokumentert.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjenta det jeg skrev ovenfor. Det finnes forresten mange indisier. Dokumentasjon ? Hmm.. vet ikke ? Hva er du ute etter ? Ett fotografi kan være forfalsket, så du vil aldri godta noe slikt som bevis. Ei heller lydopptak. Kan forfalskes. Vet du hva ? I motsetning til mange andre, så er noe av det mest "ekte" for meg vitneutsagn fra personer som virker helt ekte og edruelige. Det er det eneste jeg vet om som vanskelig kan forfalskes i mine øyne. Noen vet med "hjertet" om noen prater sant. Et fenomen du antageligvis i din dyrkelse av vitenskap og hard, tørr dokumentasjon har beveget deg så langt bort i fra, at du ikke forstår eller vil forstå hva jeg prater om.

Du stiller faktisk helt urimelige krav, og dreper enhver diskusjon om dette temaet med din påtatte "jeg og vitenskapen vet alt, hånd i hånd" holdning. Du og dine likesinnende føler ett perverst behov for å entre enhver diskusjon som ikke passer inn med ditt verdensbilde og sakte ta livet av den.

Når det gjelder "dokumentasjon", vil jeg heller kalle videoen jeg linker til her ett indisie. Den er vel så "ekte" som enhver vitenskapelig teori. Alle vet at en vitenskapelig teori kan stå for fall når som helst. Kunnskap og viten er alltid i endring. Vitenskap er foreløpige teorier. Ett nytt fenomen eller eksperiment kan velte de mest innarbeide teorier og tvinge vitenskapen til å danne nye. Gudene vet at det har skjedd utallige ganger og skjer den dag i dag. Jeg banner vel i kjerka nå, tenker jeg. Fråden står ut av munnen på de som dyrker vitenskapen som en religion.

Det var ikke at denne videoen ikke kan "debunkes" ved hjelp av vitenskap som gjorde at den gjorde inntrykk, men helt andre ting.

http://www.youtube.com/watch?v=Cot_zvIZRlc

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ingenting angående fenomenets natur som tilsier at det skulle være vanskeligere å dokumentere enn andre fysiske fenomener – snarere tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Du sa det selv: "enn andre fysiske fenomener". Så absolutt kan det være vanskeligere, for å ikke si umulig. Disse opplevde fenomenen befinner seg antageligvis langt unna alt som i dag kan kalles vitenskap.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hjemsøkte hus, ESP, healing, etcetera, er alle fenomener som hadde vært ekstremt lett å påvise hvis de skulle eksistere, sett i sammenlikning med dokumenterte fenomener som kvantesammenfiltring og nøytrinoer. Likevel har det aldri skjedd, på tross av en ufattelig mengde forsøk. Det er altså overhode ingen grunn til å tro at disse fenomenene er noe mer enn innbilning og altfor raske og feilaktige konklusjoner om årsak-virknings-forhold.
Vis hele sitatet...
Hva vet vel du eller jeg? Det kan godt ligge i disse fenomenenes natur at de ikke lar seg dokumentere. En patetisk måte å vri seg unna de evinnelige kravene om dokumentasjon, mener du ? Kanskje.

Vi beveger oss lang bort vitenskap og logikk når man snakker om det paranormale. Du kan godt bruke forutgående setning som ett poeng i din argumentasjon med en påfølgende rungende latter.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er mer enn som så, men dette du nevner her er festlig nok alt vi ber om.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting å bevise. Jeg stiller meg også avventende til om paranormale fenomener faktisk eksisterer. Men er det noe jeg hater, så er det de som allerede har bestemt seg for at noe slikt ikke eksisterer på tross av at vi vet så alt for lite. Jeg har opplevd noen besynderlige ting i mitt liv som jeg ikke klarer i etterkant å forklare med vitenskap, og jeg kan heller ikke reise tilbake i tid for å prøve å dokumentere eller få en forklaring på de, så det kommer til å bli ubesvarte spørsmål til den dagen jeg dør, og kanskje til evig tid

Sitat av Provo Vis innlegg
Man har visst i ca 100 år at lys eksisterer i form av fotoner, som er energikvanter med både partikkel- og bølgeegenskaper.
Vis hele sitatet...
Faktisk kan lys både være en partikkel og en bølge på samme tid. Og tilsynelatende befinne seg på to steder samtidig. To tvillingpartikler kan overføre informasjon over billioner av lysår, tilsynelatende. Wow. Nesten litt overnaturlig hæ?

Sitat av Provo Vis innlegg
Man har for øvrig visst nesten like lenge at denne bølge-partikkel-dualiteten ikke bare gjelder fotoner, men all materie, men at bølgeegenskapene blir mindre tydelige desto mer massivt legemet er.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende. Vet ingenting om det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke kaotisk, men stokastisk. Det finnes ingen vitenskapelig teori som har større, mer presis og mer nøyaktig prediksjonskraft enn kvantemekanikken. Vi snakker en presisjon ned til elleve desimaler, noe som tilsvarer å nøyaktig måle avstanden fra Norge til Japan med en presisjon på 80 µm – bredden på et menneskehår.
Vis hele sitatet...
Stokastisk? Ja, hvorfor ikke ? Jeg sa at mikro manifesterer seg i makro som ett noenlunde forutsigbart mønster. Men det vil alltid være små variasjoner som man ikke kan beregne seg frem til.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er bare sprøyt, og det er helt tydelig at du aldri har studert kvantemekanikk, om realfag i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Og du har hentet en del av det du skrev i din forrige post fra Wikipedia. Jeg skal og innrømme at jeg begynte på ett syv timer langt foredrag om kvantefysikk av en professor på Harward, men så bare de første fire timene.

Til slutt vil jeg nevne at kvantefysikken er full av noe som heter paradokser. Paranormale observasjoner er også paradokser. Og like vanskelig å forklare med vitenskapelige metoder. I alle fall i dag.
Sist endret av Balderac; 3. august 2011 kl. 00:34.