View Single Post
Denne tråden var god underholdning.

Dere som sverger til vitenskapen har ett forklaringsproblem. Det har og de som tror på det paranormale, selvfølgelig.

De som tror på det paranormale møter veggen i en slik diskusjon som dette fordi alle tvilere krever at det paranormale skal bevises med vitenskapelige metoder. Noe som blir helt feil. Det blir som å be en som tror på det paranormale om å bevise vitenskapelige fenomener ved å tegne heksagram på gulvet og prate med de døde. Altså: blodig urettferdig.

De som bruker vitenskapen som argument mot det paranormale har stort forklaringsproblem fordi vitenskap er stort sett observasjoner og dokumentasjon av prosesser. Vitenskapen vet ca. hvor fort lys beveger seg, men den vet IKKE, og jeg må gjenta I K K E. Hva lys ER. Den klarer ikke en gang å bestemme seg for om lys er bølger eller partikler.

Om den hadde bestemt seg for at lys er partikler, hadde den fremdeles ikke visst hva lys ER, hvordan det oppsto eller hva det eventuelt er laget av, hvis det er laget av noe som helst, da. Vitenskapen vet ikke hva tyngdekraft ER. Den kan bare observere effekten av den på materie og lys, som faktisk er ren energi.

Vitenskapen vet IKKE hva energi ER. Vitenskapen vet ikke egentlig ikke en JÆVLA DRITT skal jeg si dere, når man beveger seg ned til de minste bestanddeler eller prøver å forklare hva en mystisk kraft som tyngdekraften faktisk består av eller kommer av. Alt det som er makro (i dette tilfellet helt ned til molekyler), oppfører seg noenlunde forutsigbart, men når man zoomer ned til kvantenivå er alt totalt kaos. Dette kaoset manifesterer seg i makro til noe noenlunde gjenkjennbart og forutsigbart, men vi skummer bare fløten. Vitenskapen har sin misjon og funksjon i vår makroskopiske verden. Men dere fokuserer for mye på den illusjonen den faktisk er.

Et annet argument er at det paranormale handler ofte om individuelle opplevelser. Åndens perspektiv, kanskje. Og den befinner seg (hvis den finnes) for å si det sånn på en helt annen planet eller virkelighetsplan, og har derfor ett perspektiv som ikke er kompatiblet med den materielle og tilsynelatende strukturerte verden vi tror vi lever i.

Jeg tror forresten hverken på eller avskriver det paranormale. For mange spørsmål står ubesvart til å danne noen konklusjon.

Edit: (må legge til at lys kan sies å være en av måtene energi manifiesterer seg på (lys, varme, bevegelse, materie), og jeg ser i så fall den.