View Single Post
Den vanlige omgangskretsen min er nok ikke noe rusmiljø, selv om rus er en viktig interesse for oss. Nå skal det sies at den vanlige omgangskretsen min bare består av to personer: jeg og min besteste venn

Min venn drikker alkohol, røyker cannabis og tar psykedelika. Det er ikke snakk om daglig bruk, selv om han i perioder er oppe i to-tre ganger i uken, merk: PERIODER. Når vi ruser oss er det som regel oss to, en sjelden gang i blandt med andre, men som regel er det bare oss to. Mye av samtalene våres dreier seg også om rusmidler, og vi trekker ofte paralleller med effektene av diverse rusmidler til hvirkelige hendelser. Vi pleier også å minne hverandre på lærdom vi har oppnådd som et resultat av tripping. Men vi har andre interesser også, for all del, og mesteparten av tiden vi er sammen så er vi absolutt edruelige og nyktre.

Så har vi andre vennegjenger, som på de stedene jeg bodde før. Disse bekjentskapene er mer eller mindre stiftet når jeg selv har vært en cannabis røyker med daglig konsum. Mange av disse speedfreaks som er alt fra seks til dobbelt så mange år eldre enn meg. Jeg besøker mine venner innenfor dette miljøet når jeg har mulighet og faktisk har ressurser nok til å orke å sitte å prate med dem (tross at jeg vet at de alltid er så skyhøye eller graut-steine at de bare husker en brøkdel neste gang jeg tar turen). Flere venner på samme stedet, som tilhører andre omgangskretser bruker jeg mer tid på. En av mine bedre venner på dette stedet røyker cannabis daglig og har et til tider skremmende alkohol konsum. Men han er lojal, og er til å stole på.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner dette med rusmiljø egentlig. Jeg har aldri ruset meg med mennesker jeg ikke stoler på. Jeg har godt bekjent med mennesker som selger knips, cannabis og speed, men jeg aldri ruset meg med dem, annet enn prøvesmaking forunderlig nok. De menneskene jeg var sammen med når jeg ruset meg mye, har jeg fortsatt kontakten med. Det er mennesker jeg har delt mange vakre øyeblikk med, selv om de er tåkete og selv om mye av det vesentlige er glemt. Jeg har ikke vært noe god kompis med noen veldig kriminelle, så jeg har ikke sett noen grunn til å kutte kontakten med bekjente, selv om de fortsatt er rusmisbrukere. Noen av disse menneskene er også mennesker jeg vet setter umåtelig stor pris på min kontakt og støtte, har ikke hjerte til å forlate dem selv om jeg vet at mest sannsnylig aldri blir bedre.

Den vanlige omgangskretsen min er nok ikke noe rusmiljø. Men mine andre venner, som jo også er en del av min omgangskrets. Tross at jeg ikke omgås dem like mye, så er de en del av min omgansgkrets, fordi jeg omgås dem frivillig og etter eget intiativ. Vil våge å påsta at de, siden de har opprettholdt kontakten med personer som selger og kjøper, er innenfor et rusmiljø. Så omgås jeg også da i ett rusmiljø, per dine definisjoner? Jeg bare spør.