View Single Post
Allmenn\Yrkesfaglig utdanning debatten er noe jeg er litt opptatt av. Dette av to grunner. 1 Allmenn faglig utdanning er blitt altfor allment, dette fører til at det blir altfor mange useriøse ("dumme" i akademisk forstand, funksjonelt analfabete,) studenter på allmenn fag. Det er rett & slett for mange som overtales av ungd. skole lærere at allmenn fag er noe en _må_ ha. Det blir lagt lite vekt på at en kan ta allmenn påbygning og dermed få studiekompetanse hvis en tar yrkesfaglig utdanning. Dette fører som sagt til at mange som "burde" (hadde hatt større fordel\passet bedre til) å ta yrkesfaglig kaster bort 3 år på å tulle på allmenn fag. Dette fører til at jeg, som bevist har valgt allmenn fag må sitte ilag med til dels store grupper av folk som jeg rett og slett syntes kaster bort tiden sin, og oppfører seg som barnehageunger. Svært demoraliserende for mange.
2. Yrkesfaglig utdanning blir en nødløsning (!). Jeg har og ser at mange andre har fått det inntrykket at hvis en gjør det svært dårlig på ungdomskolen (bestående av allmenn fag) så skal en likevel prøve å komme seg inn på allmenn fag på vgs, eller yrkesfaglig, men det har da fått et sterkt B preg.

Det som er så uheldig for de som har tatt allmennfaglig utdannelse og egentlig ikke har noen som helst interesse for det er at når de er ferdig på vgs, så står de fortsatt uten en reel utdanning, noe som betyr mer skolegang, evnt velge en yrkesfaglig linje, eller høyskole\universitets utdanning, hvor de sannsynligvis kommer til å slite enda mer. De som vil gå allmenn faglig og vil ha en utdanning innenfor administrasjon og økonomi får ikke utnyttet sitt potensiale fordi læreplanen\undervisningen må følge alle, spesielt de som sliter (ie de som ikke burde gått øk-ad\aa). Per dags dato har jeg bare et godt læringsmiljø i en ett av de seks fagene jeg har. De andre klassene er det rett og slett for lavt nivå for at jeg gidder\klarer å engasjere\motivere meg.