Tråd: DMT-tråden
View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg

Tror du at innsikt og forståelse gjennom psykedeliske stoffer kommer fra en annen kilde enn oss selv? Tror du vår subjektive virkelighetsoppfattelse, det som lager din identitet og gjør deg selvbevisst, det som definerer deg kommer fra noe annet enn den biologiske maskinen din? Tror du virkelig at DMT skapninger har en autonom eksistens utenom oss selv, i et annet univers? Eller tror du at ved å endre ditt normale oppsett av kjemiske stoffer i kroppen har en sjans til å oppleve andre aspekter ved virkeligheten du normalt ikke er istand til? Jeg setter en finger på sistnevnte, hvilket betyr at DMT kun er et molekyl som åpner opp for egenskaper og aspekter som den biologiske maskinen vår innehar. Og dette avfeier overhodet ikke potensialet og nytteverdien slike opplevelser kan ha! But still, no magic =)
Vis hele sitatet...
Dype sp.mål.

Kommer innsikt og forståelse gjennom noe annet enn oss selv? Det er et definisjonsspøsmål. Om noen forteller deg noe og du får en ny innsikt - kom den fra personen som gav deg den - eller utifra deg selv? Jeg vil si at begge deler er riktig. Hvem er du? Om man definerer seg selv som en del av "alt" blir det vanskelig å gi noen ensidige svar.

Personlighet, sanser osv - kommer fra vår biologiske maskin. Jeg er enig. Jeg har truffet personer fra f.eks Papa New Guinea som i fullt alvor mener at bevisstheten kan forlate kroppen og at dem kan dra til andre steder og plasser enn der deres fysiske kropp er..

"Tror du virkelig at DMT skapninger har en autonom eksistens utenom oss selv, i et annet univers? "

Jeg har ikke peiling. Da jeg aldri har prøvd denne substansen. Det er meget mulig at jeg vet etter inntak av DMT vil lande på en konklusjon som at disse entetiene har ingen eksistens utenom i mitt eget sinn. Jeg ser at det er debatt omkring temaet. Og jeg er heller ikke fremmed for indianer-tolkninger fra regnskogen sånn som at ånder fra åndeverdenen kan kommunisere med deg når du er under påvirkning (altså noe utenfor din egen biologiske masse). Jeg er i det hele tatt ikke fremmed for ideen om en åndeverden. Det er kommunikasjon mellom entetier ved normal bevistthet. Under gunstig setting og påvirkning av rette psykedlika tror jeg en en dypere form for kommunikasjon mellom en selv og omverdenen lett kan oppstå.

Som du er inne på er materie dypest sett energi. Sånn sett er hjernekjemi litt ufullstendig for å forklare hva som skjer under forksjellige bevisthetsnivå.

Jeg tror vi har en forskjellig definisjon av hva ordet magisk innebærer. Om du under påvirkning av psykedelika og med øynene lukket, uten å snakke med noen virkelig hadde en kommunikasjon med noe eller noen utenfor deg selv; ville det da være magisk? Si f.eks telepatisk kontakt med et annet menneske langt borte (da dette kan sjekkes)? Ville dette være magisk?

Personlig kan jeg mene my er magisk - selv om det jo også er "naturlig".