Tråd: DMT-tråden
View Single Post
H2O:

Jeg føler for å ta xtapolapocetl litt i forsvar her samtidig som jeg deler noen av mine egne tanker. Greit nok at måten han formulerte seg på hørtes veldig nedlatende ut, men han har faktisk rett. Vi som har deltatt i denne DMT debatten som har pågått i det siste har gjennom egne erfaringer, tankeeksperimentering og vår tro til vitenskapen nådd stort sett de samme konklusjonene som vi er tilfreds med. Dette er at tilstanden forårsaket av DMT er en tilstand som manifesterer seg selv ut fra ditt eget sinn, ikke noe annet. Andre dimensjoner/univers og verdener som blir bebodd av skapninger er kun en virkelighet som har oppstått i det øyeblikket hjernekjemien, ved hjelp av DMT, tillater virkeligheten å bli snudd på en så drastisk måte. Mest sannsynlig er ikke denne verdenen og disse skapningene noe med en autonom eksistens, men kun aspekter ved deg selv, naturen og/eller den menneskelig bevissthet. Men det spiller vel ingen rolle uansett, gjør det? =)

Det reises derimot ingen tvil om at det kan ligge en meget reell verdi i å oppsøke disse tilstandene for oss, og jeg anser psykedelika som en svært interessant, verdifull og potensielt lærerik ting på et generelt plan. Men disse stoffene, uansett hvilke vi snakker om, må ikke gies mer creds enn de fortjener. Det er ikke magi, det er ikke noe overnaturlig som foregår, det er kun egenskaper og aspekter den menneskelige kroppen vår er i besittelse av som lukkes opp via en midlertidig kjemisk endring. Psykedelika lukker bare opp det du allerede har, potensialet bevisstheten og den meget kompliserte biologiske maskinen vår innhar som videre kan appliseres til den hverdagslige virkeligheten vår (hvilket er den virkeligheten vi burde forholde oss til) på en måte som kan bidra til personlig utvikling. Jeg tviler ikke et sekund på de psykedeliske stoffers enorme potensiale, men jeg gir det ingen magisk status allikevel. Som med din hverdagslige virkelighet er det kun organisert materie i kroppen din, the brain, som er ansvarlig for akkurat denne virkelighetssoppfatningen. Endrer du systemet i hjernen gjennom psykedelika endrer du også virkelighetsoppfatningen din i samme slengen, men det er fremdeles kun hjernen din, og ikke noe overnaturlig hokus pokus som er ansvarlig. For meg er det derimot slettes ikke usannsynlig at kroppen vår og vår utrolige bevissthet har skjulte aspekter ved seg som kan lukkes opp gjennom psykedelika. Dette opplever man med en gang man utsetter seg for disse stoffene, og siden vi er biologiske prossesser skapt ut av dette mirakelet som hele tiden skjer rundt oss er det vel heller ikke urimelig å foreslå at også andre aspekter ved naturen og virkeligheten kan oppleves gjennom en alterert bevissthet. Opplevelser som ikke bare kan rasjonaliseres bort gjennom den etablerte vestlige vitenskap. Opplevelser som fortjener langt mer forskning, men som dessverre ikke får den oppmerksomheten som fortjenes grunnet temaets tabustatus. Opplevelser som kan ha en reell nytteverdi og enorm påvirkning på mennesker som har de.

Med dette sagt presiserer jeg igjen min dype respekt for hva disse stoffene er i stand til å gjøre, lære deg og vise deg, både på godt og vondt, but it's not magic!
Sist endret av Sky; 6. juli 2009 kl. 15:16.