View Single Post
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
819
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det står jo 12v på alle releene. Da må Vcc kobles til en 12v kilde. Og gnd. Utgangen på Arduinoen skal til In. Pluss koble Gnd sammen.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Då har du sikkert svidd optokobleren.

Men sånn alvorleg; det er rimeleg enkelt for deg å finne ut korleis kretsen er oppbygd. Det er eit enkelt print,og det er lærerikt å trace opp skjemaet.
Vis hele sitatet...
Da har jeg endelig knekt koden etter mye eksperimentering. Men jeg må si, det var ikke så veldig logisk.

VCC og GND går til 12+ og 12- på batteriet. Så må COM har 5v fra arduino og da slår releet inn når IN1/IN2 blir koblet til GND på arduino.. Så det betyr at det blir litt vanskelig å kontrollere disse slik jeg har tenkt da det vanlige er jo at når du gir signal (5v) så skal releet gå på. Men her er det altså omvendt. Så da tenker jeg at jeg må koble det slik at IN1/2 alltid går til jord igjennom en motstand og da er releet på, og så får in1/2 5v fra arduino når jeg vil det skal gå av. Da vil jo strømmen heller gå gå inn på releet fremfor igjennom motstanden, ikke vet jeg.. Rart de har lagd det slik.. Har prøvd å kjøre GND på COM og 5v på IN1/IN2 men det virker ikke.