Tråd: Koronaloven
View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg har heller ikke satt meg inn i innholdet, men faktum er at situasjonen vi befinner oss i nå er så unik at det krever en helt annen holdning og tilnærming til styresett enn Norge som land er vandt til.

Uten å vite det presise innholdet i lovteksten er det jo vanskelig å diskutere, men at noe må gjøres for å øke regjeringas kapasitet til å ta raske og konsise avgjørelser på vegne av folket akkurat nå synes jeg er rimelig.
Vis hele sitatet...
Jeg synes også det er rimelig at man f eks kan gjøre unntak fra arbeidsmiljøloven. Det kan også godt hende vi trenger en slags kriselov, generelt, ikke bare nå. Men ikke innføre en lov som i prinsippet gir utøvende makt blankofullmakt til omtrent hva som helst, selv om de lover å ikke gjøre det. At de må love å ikke misbruke den tyder på at den er litt for lett å misbruke, for å si det sånn.

Det moderne demokratiet er jo i stor grad tuftet på et styresett som tar baksetet på de fleste punkter, og jeg tror dessverre ikke det holder nå. Vi trenger handlekraft og solidaritet, om den så må være påtvunget.
Vis hele sitatet...
Hvor lett det enn er å forstå hva du tenker, så tror jeg bare ikke det er en god idé å bytte rettsikkerhet og demokrati mot trygghet og handlekraft. Jeg mistenker ikke Solberg for å rundt med et hemmelig ønske om å bli diktator, men man lager ikke lover som kun er trygge i de rette hendene.
Sist endret av *pi; 20. mars 2020 kl. 08:02.