View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er i så fall bedrøvelig, men det har ikke en dritt med korrupsjon å gjøre. Det virker som om de fleste som leser denne tråden tror at alle former for klandreverdig adferd er korrupsjon. Det er ikke tilfelle.
Vis hele sitatet...
Litt «off topic» muligens, men greia er at ordet korrupsjon/ korrumpere etymologosk har en videre betydning, der bestikkelse bare er en del av det. Det kommer fra latinsk «corrumpere»; forderve. Norsk etymologisk ordbok sier det slik: «ødelegge moralsk, bestikke, forvanske». Satt på spissen er alt som ikke fungerer etter intensjonen korrupt. Så en skilt gretten faen kan si «hu var korrupt». Kanskje det var han sjøl som var korrupt, hva vet vi - men uansett var vel ekteskapet korrupt da

Dette er interessant. Vi forbinder ordet korrupsjon med penger, verdier, bestikkelser, oligarki osv. Men slike « forbrytelser» har jo sin første beveger i mennesket selv - så det handler i aller høyeste grad om moral. Og vi er moralske vesener fra innerst til ytterst; fra soverommet til styrerommet.

Jeg er så gammel at jeg nesten husker Rommeriktets fall - og hadde en i familien som på 60-tallet var Dagsrevy-stjerne. Han ble tatt i fartskontroll, han hadde kjørt veldig fort - men politibetjenten ble så starstruck at han viftet ham videre umiddelbart.... Det korrupte ved dette er muligens at Dagsrevy-stjernen i et kort sekund tenkte «takk», og derfor kjørte videre. Men slik jeg husker det, i hans fortelling i etterkant, var det ikke noe han var stolt av - det var heller litt sprøtt, kanskje litt flaut.

Jeg er litt enig med de i denne tråden som ser korrupsjon i «alt». For det er jo så veldig menneskelig. Folk kjenner folk, snakker sammen, det er en del av det sosiale spillet. Det er vennskap, interesser, allianser. Så kanskje vi alle i bunn og grunn er korrupte. I min anekdote om Dagsrevy-stjernen handler det om en fyr som hadde en «posisjon», han var en slags autoritet, som dro fordel av det uten å løfte en finger. Verre blir det når folk med makt aktivt jobber for fordeler. I seg selv er ikke det noe galt. Vi husker jo at politikere sier at det å søke makt, å ha makt, er et incitament i seg selv; å forandre verden, si. Men det kan fort bli et problem; ja problemene lurer over alt.

Allikevel; Norge er uskyldsren og rosa (selv om de ligger på topp blant de skandinaviske landene, ifølge transparant international). Det er nok aford enig i
Sist endret av Dustin; 22. februar 2018 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.