View Single Post
Definisjonen på hva som er korrupsjon er jo relativt interessant, jfr. beskrivelsen fra Store Norske Leksikon:

"Hva som er utilbørlig er ikke lovbestemt, og vil bero på rettens tolkning i det enkelte tilfelle. I strafferetten er det slik at det må foreligge en klar lovhjemmel før noen kan straffes. Høyesterett har derfor lagt til grunn at terskelen for hva som kan regnes som utilbørlig må være høy og ikke reise tvil i det konkrete tilfellet for at handlingen skal være straffbar.

Høyesterett har lagt til grunn at det normalt må foreligge en ytelse og en motytelse, og at verdien av ytelsen må anses å være av varig art, slik at for eksempel en vinflaske eller en middag som fortæres på stedet ikke vil kunne rammes som utilbørlig, jf. dom av 5. september 2014 inntatt i Norsk Retstidende (Rt) 2014 s. 786.
"

Jeg har selv opplevd på visning for utleiebolig (leilighet) at utleier ba om såkalte "håndpenger" - dvs. at vedkommende tok imot
kontanter på stedet fra interessenter, åpenbart med det formål at de som ga mest hadde størst sjanse for å få leiligheten. Dette
var da ikke som forskudd på leie, men et ekstrabeløp som gikk utenom enhver form for regnskap eller bokføring. Da jeg stilte
spørsmål ved dette, fikk jeg beskjed om at dette var "helt vanlig praksis" i utleiebransjen. Har kun vært borti dette én gang, riktignok.
Dette var i Bergen for omlag 20 år siden.

Jeg vil ikke nøle med å kalle dette for bestikkelse, men er det per definisjon straffbart som korrupsjon? Tror det ligger i en gråsone.

Er det noen andre som har opplevd tilsvarende?

Har hørt om et annet tilfelle der det ble lovet kraftig rabatt i leien dersom leietager støvsugde husvertinnens stue naken en
gang i uken, men tror ikke det akkurat kan kalles korrupsjon, enn hvor lugubert det måtte høres ut.
Sist endret av PVestlandia; 21. februar 2018 kl. 02:42.