View Single Post
Det er mulig alt er mye bedre i dag, men jeg husker vidtgripende snusk i avfallsbransjen for et dusin år siden. Én ting er at absolutt alle jukset aktivt med rapporteringen for å få kvotene til å gå opp (det var såvidt jeg vet den eneste måten å oppfylle myndighetskravene på) og at det var cowboytilstander hva gjelder frynsegoder og ordninger (sikkert vanlig i små og mellomstore bedrifter).

Men jeg har også sett hvordan en ledende aktør aktivt svindlet med rapportert vekt overfor en liten aktør, og slik tilrøvet seg verdier og ikke minst subsidier for et par tusen tonn over en toårsperiode. Da dette ble oppdaget og dokumentert, ble det tatt opp med den aktuelle aktøren. Få detaljer drysset ned til gølvet, men det kom frem at alle ledd hadde visst om og deltatt i dette, helt fra sjåførene og opp til ledelsen.

Dresskledte menn møttes, papirer ble signert, millioner krysset bankkonti og det hele ble hysjet ned. Etter å ha tappet oss for spesialkompetanse, ble sjappa lagt ned. Det siste her er selvsagt bare vanlig business, men smalt ekstra godt mtp. hva som innledet det hele.

Så ja, vil tro det finnes korrupsjon i de fleste bransjer. Rikelig med troverdige anektoter bekrefter det. Det betyr ikke at alle er korrupte; tror de fleste både firmaer og personer holder sin sti relativt ren. Gjennomsnittsnordmannen nøyer seg med å stjele kontorrekvisita og dasspapir.
Sist endret av kallisti; 16. februar 2018 kl. 09:27.