View Single Post
Sitat av Stranden
Har selv testet Cohiba nr 2, opp i mot både Talisker og Lagavulin og funnet at det er en dårlig kombinasjon, og at Congac generelt er enklere å kombinere med sigar enn whisky. Om dette blir for irrelevant, så ignorer avsporet mitt.


mvh Stranden
Vis hele sitatet...
Nok en gang må jeg påpeke at årgang er veldig vesentlig når man snakker om whisky. Jeg smuglet med meg en fin flaske Talisker 17y, som nå er ganske vanskelig å få tak i, fra London for et par år siden. Den smaker fløte med røyk, og lot seg helt fint kombinere med div. Romeo y Julieta. Her snakker vi riktignok om "milde" typer både sigarer og whisky. Å kombinere Cohiba nr2 (som er et lite måltid røyk i seg selv) med en Lagavulin 16y (som også er et lite måltid røyk i seg selv) høres ut som en fin oppskrift på forspiselse.

Men jeg backer uansett opp påstanden din om at røykwhisky og sigarer (i alle fall de tyngre) vanligvis er en dårlig combo. Cognac går ofte bedre.

For å dra tråden videre: Det smaker ofte godt med smaksrikt øl til en god sigar, helst et øl man kan drikke kjellerkaldt. Jeg er blodfan av det belgiske munkeølet (trappist) som bare selges på polet i Norge. F.eks. Achel Trappist Blond
Sist endret av egeulf; 28. juli 2007 kl. 01:51.