View Single Post
Takk skal dere ha. Ble litt usikker siden de var så store. Er litt uerfaren og vil heller være sikker enn å risikere å ta feil.
God høst folkens!

Jeg hadde ikke spist de hadde jeg vært deg, det der er nok desverre ikke flein. fortsett å leite. En tydelig spiss på toppen, og formen på lua er ganske greie tegn å gå etter, og når du har funnet noe som ligner kan du sammenligne de med bilder og kjennetegn fra nettet. Du lærer fort hva du skal gå etter, hvilke du kan være 100% sikker på osv. etter du har vært ute og funnet litt noen ganger.
Følg tipsene folk har skrevet her så burde det ikke være umulig at du finner noe.

Vær obs på at den ofte er vanskelig å spotte da de kan være små og gjemme seg bort i tuer og gress. (dette synes jeg gjelder mest på plener og kort gress). andre ganger kan de være så store at du ser dem med en gang, har efrart det steder med høyt gress, (tenker det kan ha noe med at det er sent på høsten og at de har fått stå lenge i fred). Så det kan man variere letemetoden litt etter, på steder med høyt gress gidder jeg ikke å grave i gresset, men spaserer heller litt sakte over, er det lavere gress pleier jeg å se etter tuer eller litt høyere gress og kløver og kikke litt nærmere innimellom der. da hender det man kan finne litt. Husk også at de varierer farge fra hvit/gulaktig til grå / brun litt etter hvor fuktig det er. Så er jo litt lettere å se de noen ganger enn andre, spesiellt med så mye høstblader på bakken i sollys synes jeg det kan være litt vanskelig å finne de som er helt brune.
Dette er forresten første året jeg plukker alene og jeg har funnet 3 steder bare ved å kikke i nærområdet, så burde være håp for deg og. (spesiellt om du bor på landet)!

Lykke til!