View Single Post
Sitat av Vilblistein Vis innlegg
Uenig igjen, og vil bare si at jeg håper diskusjonen fortsetter sivilt som nå. Synes ikke du gjør noe krystallklart for meg her.

Ja Russland går over streken, men det gjør vi også etter min mening. Og vi har vært veldig lite samarbeidsvillige med dem helt siden begynnelsen av den kalde krigen. Vi var bra naive som trodde når Tyrkia ble NATO land at vi bare kan sette opp missilbaser strategisk der og at de ikke skal svare på dette og gjøre det samme på Cuba, som eksempel.

Vi har NATO-øvelser alt for nært Russlands grenser. Men ja liker ikke at de kommer å flexer inn i vårt luftrom osv. men det gjør de ikke bare for å være stygg, tenker at den logiske grunnen til det er de føler seg krenket og truet av oss, berettiget.

Velkjent at vi ikke respekterer deres luftrom heller. (U-2 nedskytingen).

Vi er sleipe og bøllete vi også...

Nå skal jeg si en mening som helt sikkert er upopulær, men tenk om Trump var president nå? Jeg tror han ville ha vært bedre egnet til å finne en diplomatisk løsning med Putin. Litt koselig å se at de liker hverandre. (Ikke skyt meg nå hehe). Ikke rart Putin ikke har noe til overs for de demokratiske lederne som har vært president de siste årene, som kaller han verre en Hitler f.eks...
Vis hele sitatet...
Nato er ikke bøllete, når vi har øvelser så inviterer vi Russland til å observere øvelsene. Norge går langt for å forsøke å tilfredsstille russerne.
Russland flexer ikke i vårt luftrom, de flexer i luftrom til land som er nøytrale for å skremme de og dersom det ikke holder så invaderer de.

Jeg tror også vi må skille mellom Nato som en forsvarsallianse og hva enkeltland gjør. Jeg kan forstå at Russland er skeptisk til USA, men ingen med vettet i behold tror at USA eller vesten noen sinne kommer til å forsøke å yppe seg militært direkte mot Russland.

Alt handler om makt og rikdom og frykten for å miste dette og det er ingenting hverken sverige eller finland gjør som burde få Russland til å føle seg krenket og dermed rettferdiggjøre krenkelser av territorier og luftrom.

Det virker nesten som du tror Russland er et offer her.