View Single Post
Sitat av Stranden
Ellers så er jeg veldig lysten på gode tips på amerikanske Whiskeys å smake. Har jo smakt de klassiske som Jack Daniels og Jim Beam (stor fan av Nesbøs "Harry Hole"), samt så vidt fått smakt Blanton's single barrel en gang i tiden, og den var jo heller ikke helt på jordet. Men om noen har konkrete forslag til noe som faktisk er verdt å svi av en 400-700,- på så er jeg åpen for forslag.
Vis hele sitatet...
Jaudå, det finnes god amerikansk whisky, men jeg har ikke funnet samme variasjonen og kompleksiteten som i skotsk (har heller ikke smakt så mye). Kanskje hvis man fordyper seg i single cask-tapninger osv?

Uansett, de gode bourbon'ene jeg har smakt aner jeg ikke om finnes på polet, da disse er tatt inn fra USA av en bekjent. Uansett: Eliah Craig (eller noe sånt) 18 år, var veldig god. Dette ble jeg fortalt var en ikke-så-dyr bourbon. To andre jeg husker på sparket er Blantons Gold og Evan William Single Barrel. Aner faktisk heller ikke om noen av disse er dyre, har sett 40 år gammel skotsk single grain whisky til under tusenlappen, så single malt er nok dyrest uansett, men Blantons-whiskeyen skulle iallefall være litt mer ekslusiv, ble jeg fortalt.

Av god Tennessee whisky (det er bare to destillerier igjen der nå, såvidt jeg vet, så overraskelsen er kanskje ikke så stor) har jeg smakt en langtidslagret Jack Daniel's som faktisk var veldig god, husker dessverre ikke navn. Ellers avskyr jeg Jack og lignende..


Selv om det muligens er "off-topic" så kunne jeg også vært svært interessert i å høre om noen har gode erfaringer med sigarer i kombinasjon med whisky, i såfall hvilken som går best til kubanere.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker ikke cigar selv, men jeg tar meg en (tobakks)pipe iblant. Det er jo litt nostalgisk å røyke cavendish tilsatt høylandswhisky mens man nipper til en god highlander, men generelt holder jeg de to adskilt (og røyker som regen tobakk uten tilsetninger) - både pipe og whisky gir meg mer enn nok på egenhånd, kombinasjonen blir litt overkill på en måte. Men jeg tar gjerne en pipe etter en whisky eller omvendt.

Her er en tråd om cigar og whisky på NMWL's forum:
(www.)nmwl.no//index.php?option=com_smf&Itemid=77&topic=3518.0

og her er en reportasjetråd om samme emne i samme forum:
(www.)nmwl.no//index.php?option=com_smf&Itemid=77&topic=222.0
Sist endret av mentalmelt; 12. september 2008 kl. 18:57.