View Single Post
Hvilken: The Phoenix Project av Gene Kim,‎ Kevin Behr og‎ George Spafford.

Hva: En fagbok/novelle som handler om omstillinger innen en IT-avdeling hos et stort firma(Parts Unlimited). I korte trekk handler boken om Bill, som blir forfremmet noe motvillig og får 90dager på seg til å endre en katastrofal produktlansering og et enda mer katastrofalt IT-samfunn over til noe som fungerer.
Alle som jobber innen IT vil nok kjenne seg igjen i mye her. Det er nedetider, corporate-helvete, arbeidsmetodikker, databaseendringer som knekker bygg og eureka-øyeblikk.

Hvorfor: Fikk den anbefalt av et par folk på jobben. Og trengte en pause fra sci-fi/fantasy-marathonet jeg har kjørt den siste tiden.

Hvordan: Det er en veldig bra bok. Det er en fagbok, men også en novelle. Så selv om dette er en bok som i store trekk skal lære bort hvordan man kan arbeide effektivt i en IT-organisasjon er den også underholdende og morsom. Noe så weird som en fagbok-page turner.
Anbefales til alle som har en jobb. Og ikke bare IT-folk, dette er lærerikt for alle.

Hvilken: The Demon Cycle, som er en serie på 5 bøker, skrevet av Peter V. Brett. Ventet med å skrive inn her til jeg fikk fullført alle. I tillegg er det en del stand alone-bøker i samme univers, men jeg har ikke hoppet på disse enda.

Hva: Dette er litt vanskelig å akkurat si hva dette er, for det er snakk om typ 3000 sider med historie her og jeg suger på sammendrag. Men kort fortalt er verden oversvømt av monstre/demoner som kommer fram på natterstid og spiser alt de kommer over. Dette gjør at menneskeheten gjemmer seg bak elgamle symboler(wards) som holder demonene på avstand. Dette er forståelig nok ikke alle like happy med og bøkene følger et knippe personer i deres kamp mot natten, demonene og hverandre.

Hvorfor: Leste et intervju av et band for lenge siden. En av gutta i bandet sa at de trakk mye inspirasjon fra TV, bøker og spill fra fantasy og trakk spesielt fram denne serien. Så da måtte jeg jo bare lese disse bøkene da.

Hvordan: Dette er topp underholdning. Drittbra hovedpersoner, god historiefortelling, magi-systemet er innovativt og interessant, innviklet og fengende drama, action, og enda mer action. Det hele er særdeles god lesning, og ikke minst er denne serien noe eget og noe originalt i fantasy-sjangeren.
Ikke minst er kanskje historiefortellingen spennende; det hele begynner ganske liniært og plott basert før shitten tar en 180graders sving og slår deg i trynet med kompleksitet. A Song of Ice And Fire møter helt standard coming-of-age-fortelling som igjen møter Dune. Eller noe.
De to små tingene jeg vil gi minus på i serien er at man får skikkleig lyst til å slå noen av karakterene i ansiktet. Det er til tider frustrerende hvor fucka enkelte av samfunnene fungerer og hvordan hovedkarakterene oppfører seg.
I tillegg er det mye bruk av dialekt for enkelte av karakterene, som er noe slitsomt i lengden.

Alt i alt 6/6. Om man ser etter noen tusen sider lesestoff i et fantastisk fengende univers er dette noe å sjekke ut.
Sist endret av moret; 31. januar 2018 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.