View Single Post
Tror ikke du helt ser hva jeg mener hideout. Jurist og karriere er ikke det jeg ønsker å fokusere på. Det er mer en anekdote.
Det jeg ønsker å få frem er at ALLE kan skape seg en bedre fremtid, eller alle i dette landet såfremt det ikke umuliggjøres av diagnoser eller mental kapasitet.

Men selv syke mennesker, fengselsfugler, drapsmenn og rusmisbrukere kan gjøre endringer. En som idag bor på gata ville kanskje vært fornøyd med fast bolig og en rusfri hverdag. Fult mulig. En drapsdømt uten jobb og med null nettverk ville kanskje følt at fast jobb og et nettverk ville vært et svært mye bedre liv. En notorisk tjuvradd domfelt for vinning gjentatte ganger har kanskje store ambisjoner og høy inntekt og det kan og løses, feks sikkerhetskonsulent.

Vi har uante ressurser boende i oss selv. Men i en hverdag fylt av rus, dårlig vaner, psykisk sykdom så er det kanskje umulig både å tro på det og se hvordan en kan hente frame disse kreftene. Som jeg så tidligere, man må starte en plass. Kanskje identifisere kjerneproblemet. Alle vet at Jeppe drikker, men hvorfor drikker Jeppe? Er det noen tunge tanker eller traumer som bedøves? Er det noe rusen dekker over, eller er rusen bare blitt en fast "følgesvenn" som alltid er der?

Små skritt og en del om gangen. En som er psykisk syk kan kanskje ikke klare å skape et bedre liv før underliggende årsak er behandlet, symptomer avtar eller kognitiv terapi gir dypere forståelse av egne automatiserte handlinger og tankemønstre. Kanskje er et bedre liv å kunne klare å gå i butikken uten å bryte sammen. Eller delta på familiesammenkomster. Eller skaffe nettverk utenfor psykiatrien, feks i en turgruppe, i et kor eller som innebandy spiller.

Våre mål og våre ønsker for hva som er et bedre liv vil variere fra person til person og fra tidspunkt i livet. Om vi snur vår tankegang så kan vi komme videre nær sagt uansett hva fortiden har vært.