View Single Post
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg er bittelitt enig her.
Kvinnekampen har en del gode poenger, selvfølgelig, men for mange av de mest ihugga sofa-feministene så føler jeg fokuset blir for mye på patriarkatet og at det er menn og gutter som er den store fienden. Det er liksom alltid de systematiske hindringene og glasstak og hva det måtte være som hindrer damer i å nå toppen. Som for så vidt fort kan være, i tilfeller, men ikke i så utbredt grad de tror det gjør og ikke fordi det finnes menn i samfunnet.

Det er ikke det at enkelte menn tjener bittelitt mer penger enn damer som er problemet i samfunnet.
Det som er problemet er at det er et lite utvalg av kompiser som sitter på toppen. Nå har det seg sånn at disse folka "tilfeldigvis" er menn, men det har egentlig ingenting med saken å gjøre.
Disse folka med mangemillionlønninger og styreverv er like fjerne for snekker-Ola som frisør-Heidi.
Det er menn som sitter på toppen, men bare en bitteliten prosentandel av alle menn. Og det spiller absolutt ingen rolle om du er en vanlig mann eller vanlig dame det er totalt likegyldig; det er like fjernt å få sitte i samme rom som denne promillen uansett hva du er. For hver styreleder eller CEO som er mann så finnes det tusenvis av helt normale gutter som har like liten sjanse til å komme på toppen som tusenvis av normale jenter.
Det har ingenting med kjønn, lønn og stillingstittel å gjøre, men at "eliten" samler seg på toppen og viderefører makt og posisjoner seg imellom.
Mange av de mest sinna folka på begge sider av kjønnsdebatten burde gi langt F i selve kjønn-problemet; det er en ren klassekamp de egentlig ønsker. Slagordet "lik lønn for begge kjønn" burde erstattes med "spis de rike".
Vis hele sitatet...
Jeg synes du snakker om to helt forskjellige ting her. Fellesnevneren er lønnsgap, greit nok, men mellom kjønnene er det mer et symptom enn problemet i seg selv. At eliten er korrupt og topplederlønningene er for høye er et helt annet problem. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan ha to slagord.

Hvilket grunnlag har du egentlig for å si at "ihuga feminister" ikke er opptatt av det? Akkurat når de snakker om kjønnsdiskriminering så er det jo det de er opptatt av, det betyr ikke at de ikke har andre interesseområder eller kampsaker. Mitt inntrykk er at det finnes flest ihuga feminister godt ute på venstresiden i politikken, der spis de rike også er et slagord.

Jeg klarer ikke helt se innlegget ditt heller som noe annet enn whataboutisme, om enn en del bedre formulert enn enkelte andre forsøk. Her diskuterer vi lønnskamp mellom menn og kvinner, og ditt innspill er at vi heller burde diskutert et annet og større problem.
Sist endret av *pi; 27. januar 2022 kl. 09:11.