View Single Post
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Beklager for at jeg stjeler tråden, men siden jeg først fant en tråd som omhandlet lyskryss, har jeg et spørsmål.

I et kryss her i byen kan man kjøre enten rett fram eller til venstre. Det er eget lys for begge veiene, en pil og et vanlig grønt lys. Men folk kjører til venstre selv om det ikke er grønn pil, bare grønt rett fram. Jeg har blitt fortalt at så lenge det er klart og ikke kommer noen biler så kan man lovlig kjøre til venstre selv om det ikke er grønn pil. Stemmer dette?

Og beklager hvis spørsmålet er dårlig formulert, har dårlig tid så måtte bare fyre det inn kjapt og "gæli".
Vis hele sitatet...
Så lenge det ikke er noen røde piler involvert så skal det bare være å kjøre når det blir grønt lys rett frem.

Da har den grønne pilen funksjon som hjelpepil, for å indikere at det helt sikkert er klart. Altså for å vise at motgående kjørefelt har rødt lys. Om det kun er det grønne lyset rett frem som lyser, så har man normal vikeplikt for motgående trafikk, og må vente på en luke.

Om det derimot også er gul og rød pil, så vil den røde pilen ha samme funksjon som et vanlig rødt lys i den aktuelle retningen. Og man skal ikke kjøre.

http://www.handboka.no/Sak/Forskrift...veg27l.htm#a24
Sist endret av Ezukiel; 16. juli 2014 kl. 08:19.