View Single Post
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
@Stray_Wanderer les om MAOI hemmere, diett er veldig viktig med inntak av ayahuasca pga B.Caapi sin sterke MAOI hemning.
Dette er det som gjør dmt'en oralt aktivt, men vil også kunne være direkte livsfarlig i verste fall.

når det gjelder dietter til en sopp/lsd osv så har det nok ingenting å si, men midt under en heavy sopp tripp f eks ville jeg satt mer pris på frukt og grønt enn ei pølse
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over MAO-hemmere og viktigheten av diett 24 timer før og 24 timer etter inntak av disse. Mitt poeng var at 1-2 ukers diett virker derimot som en del av ritualen, som Bearass sier.

Jeg er også bevisst på at fordampet DMT og ayahuasca gir svært forkjellige opplevelser. Sopp derimot er nærmere ayahuasca enn noe annet, selv om det også kan være en fjern sammenligning.

Noen som har prøvd begge deler (altså høy dose psilocin og ayahuasca) og kan beskrive forskjellene?

PS: Må også nevne at sopp sammen med syrian rue ekstrakt gir en svært spesiell virkning, ulik en ordinær sopptur, man opplever større grad av klarhet i tankene og visjoner, noe som fører til betydelig mer terapeutisk gevinst.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvorvidt diett har mye å si er vanskelig å være bastant på, men det er nok en grunn til at mennesker som har brukt aya gjennom millenier har laget seg visse regler for hvordan man skal få en fruktbar opplevelse. Diett inkludert. At man kan slippe unna badtrips på aya selv om man driter i diett og forberedelser betyr ikke at dette er anbefalelsesverdig.
Vis hele sitatet...
Grunnen kan være ingenting annet enn tradisjon som ble dannet av prøv og feil metoden (som ikke nødvendigvis leder til de korrekte konklusjoner) samt overlevering av, til tider feilaktige, kunnskapene fra generasjon til generasjon. Folk som driver aya-retreats i Norge har bare hentet disse "visdommene" direkte fra urfolket og overførte dem ukritisk til egne praksiser.

Sør-Amerikanske sjamaner er og var bare mennesker, med samme kognitive og kulturelle biases som oss, men med adskillig mindre vitenskapelig forståelse. Selvom de har drevet med ayahuasca i lang tid, betyr ikke at alt dem praktiserer er korrekt. Slike ritualer tilsvarer placebo i mine øyne, men placebo har tross alt en mektig innvirkning på oss. Tror man på dietten, så må man forholde seg til den, ellers kan man oppleve noe lignende som TS (som, etter egne ord, har fått ørene fulle av disse anbefalingene på forhånd).

Med det sagt, har ikke jeg en veldig bastant rasjonell holdning til psykedeliske erfaringer, jeg har fått møte høyere makter i forskjellige former, og der og da var jeg fullstendig overbevisst om at dem er ekte. Samtidig søkte jeg, ubevisst, etter disse maktene fordi jeg var i en tøff periode i livet, men kunne ikke akseptere kristendom eller annet mainstream religion pga utallige hull i deres logikk.
Sist endret av Stray Wanderer; 20. juli 2019 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.