View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du skrev at politiet ikke kommer på rassia hvis man får papir/bonger sendt gjennom tollen. Det stemmer ikke. Joda, i de fleste tilfeller vil det gå fint. Samtidig er det et faktum at politiet i noen tilfeller faktisk gjennomfører ransakelser med bakgrunn i lignende tilfeller. Hva du måtte ha av meninger og følerier rundt dette er både irrelevant uinteressant for andre all den tid det er et uomtvistelig, objektivt faktum at dette forekommer.

Uansett er poenget at dette etter alle solemerker vil gå helt fint. Selvsagt vil det det, kullfilter er et nokså vanlig produkt med mange hverdagslige (og lovlige) bruksområder. Men å begrunne at man ikke trenger å frykte polisen med at varene man bestiller i seg selv er lovlig slik du gjorde, blir altså feil. Derav eksemplene på andre, lovlige varer som kan utløse interesse hos politiet.
Vis hele sitatet...

At politiet kommer på døren av noe slikt tror jeg altså ingenting. Men jeg tror gjerne at de kan finne på og registrere ting slik som grolamper, kullfilter osv ... kanskje strømleverandøren leverer inn informasjon om veldig høyt strømforbruk osv. Det er jo mange små ting som kan gjøre en rimelig sikker på hva som skjer, slik at de faktisk får grunn til å etteforske deg.

Med dagens databaser kan en enkelt holde kontroll på slikt. Og hvis de da kjører dette gjennom et statistisk program kan de regne ut probabiliteten for at du faktisk dyrker, forutsatt at de har modeller for dette. Det er ikke noe problem.

Uansett, ingen vits å bli paranoid over dette. Men med dagens datasystemer er det så lett å drive slik overvåking, med mindre det finnes spesifike personsvernhensyn som hindrer de fra å samle inn data slikt, så ser jeg ingenting for at de ikke skal gjøre det.

Og jeg vil ikke at politiet skal ha noe som helst på meg.