View Single Post
Sitat av satoshi Vis innlegg
Hele poenget mitt som jeg egentlig aldri kom fram til er at om det er alt ifra historien om vår fortid eller om det er en politisk debatt med forskjellige perspektiver; så må vi begynne å slutte å anta at vi har mere kunnskap enn den neste personen. Om alle gikk inn i en samtale med tankesettet om at den andre delen vet noe som du selv ikke gjør, tror jeg vi kunne ha hatt flere meningsfulle samtaler, hvist det gir noen mening. Jordan Peterson summerte det godt opp i regel 9 i boken sin "12 Rules for Life": "Rule 9: Assume that the Person You Are Listening to Might Know Something You Don’t"
Vis hele sitatet...
Dette her er jeg fullt enig med deg i. Petersons syn på dette temaet kan ikke bli sagt bedre. Det er først når vi gir slipp på våre egen kynisme og faktisk åpner oss opp for nye perspektiver, at vi kan ta de og integrere de riktig. Å forkaste det andre sier fordi man er bastant klar på ens egen oppfatning er riktig, da stagnerer man og kjører seg selv ned i et spor mot helvete (litterært sagt).

Derfor vil jeg si til deg at mye av kritikken du tilsynelatende får og vil få her på forumet, kommer av at man virker bastant i sin presentasjon av en påstand. Man skal være forsiktig med å uttale seg om temaer uten om det folk aksepterer som riktig. Fordi folk flest har et behov for å avkaste det de mener er feil, da er det viktig å være presis i sin tale. Samt å være god til å høre på hva folk sier, og godkjenne det man oppfatter om andres synspunkter. Om du ikke har folk som er villig til å høre på, som ikke er åpne for nye perspektiver (dette kan være vanskelig å se da). Så ikke putt for mye energi i å forklare det du vet, fordi da er de ikke ute etter å lære noe. Da vil du bare få en primitiv kamp om hvem som kan "vise" hvem som har "rett" (putter det i anførselstegn fordi det er ikke nødvendigvis et absolutt). Dette regner jeg med at du ikke er ute etter.