View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
Nå har faktisk trådstarter selv påpekt at han sliter psykisk. Er det da helt feil å trekke frem dette?
Vis hele sitatet...
Han har påpekt at han ikke har det bra. Depresjon er en spesifikk, klinisk, alvorlig diagnose som det er helt tydelig at han ikke har; for hele poenget med at han ønsker å reise er nøyaktig motsatt av hovedtegnet på depresjon; mangel på energi og evne til å forbedre egen situasjon. Å trekke fram depresjon var hårreisende.

Hvorvidt han hadde godt av en tur til psykolog, som Taurean påpeker, er en helt annen sak. Min personlige mening er at det er unødvendig, men jeg har ikke grunnlag for å si dere tar feil om dere anbefaler det. Det var dog ikke det du gjorde, du trakk fram en spesifikk, alvorlig, medisinsk lidelse.
Jeg sykeliggjør ikke trådstarter.
Vis hele sitatet...
Du trakk fram depresjon. Det er en sykdom.

Det jeg har sagt, er at jeg ikke aksepterer dine personlige observasjoner som fakta, og jeg har bedt deg om å dokumentere det som er ganske kategoriske påstander.
Vis hele sitatet...
Angående antall backpackere ute:
Nå er ikke jeg eneste personen som har vært utenlands her; og det er flere andre i tråden her som sier det samme. I fraværet av god statistikk må man se på helheten av unøyaktige kilder og gjøre seg opp en mening, som absolutt alle gjøre absolutt hele tiden; for det er ikke spesielt ofte i livet man har god statistikk som treffer hva enn man vurderer godt. For min del er det bildet såpass entydig at jeg har vanskelig for å se hvordan noen med noe særlig kontaktnettverk ut kan være uenig, og flere andre har backet meg opp.

Eneste som ikke backet meg opp påpekte at det er mange utvekslingstudenter i Australia.. som jeg også selv tidligere skrev og er fullstendig klar over. Det forandrer ikke det helhetlige bildet.

angående eventyrlyst:
Vel, jeg antok det definerte seg selv litt. De som på en eller annen måte ønsker å se verden utenfor gitte og trygge rammer. De vestlige landene som er nærme oss er en god start, men overhodet ikke nok. Det betyr at utveklingsstudier. som er rimelig populært i Norge (selv om vi velger veldig tradisjonelt og kjedelig), faller halvveis innenfor definisjonen.

Backpackere (som kommer i absolutt alle former og alle aldre; det er overhodet ikke et strengt definert begrep) og expats (som kun betyr mennesker som bor utenlands.. og omfatter alt fra halv-alkoholikere i Thailand til nødhjelpsarbeider i Afrika) faller skikkelig innenfor den definisjon.
Sist endret av DumDiDum; 22. september 2013 kl. 12:27.