View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Vet du hva en uniform er? En uniform dekker alt ifra sko til hodeplagg, og hvis uniformkoden sier at man skal gå uten hodeplagg så skal man også gjøre det..
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva en uniform er, i motsetting til deg.
En uniform er et antrekk som er laget for at man skal kunne identifisere en gruppe mennesker som f.eks jobber innenfor en organisasjon eller gruppe.
Jeg går med uniform på jobb, alle kundene kan se at jeg jobber som butikkslakter og ikke er en vanlig kunde i butikken. Men på jobben bryr de seg bak hva slags sko jeg har, så lenge jeg bærer plagg med identifikasjon og logoer (også er det noe hygiene greier vi ikke går videre inn på nå).
For øvrig så sier ikke uniformkoden til denne gruppen (trikkeførere og andre sporveis ansatte) at de skal gå med et spesifikk hodeplagg. Hijab har vært lov i ca 30 år, som nevnt tidligere. Men av sikkerhetsgrunner har de laget en egen hijab med identifikasjon på og borrelås (hekter du en borrelås fast vil den ryke i stedet for å kvele deg).

Det poenget som du er indirekte innpå her mange ganger, er at en uniform skal symbolisere nøytralitet. Det er jo interessant, sånn hva definisjon av uniform er så er hijab greit, men hvor er nøytraliteten? Hadde det vært en politikvinne med hijab så hadde jeg reagert litt, hun skal være nøytral og skal jobbe med mennesker som kan finne på å reagere på dette.
Men en trikkefører?

Pick your fights.