View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ja, faktisk. Religion er noe man skal gjøre på sin egen fritid, og ikke ta med på jobben - utenom hvis du er prest eller imam e.l. Kristendommen (som er hovedreligionen i Norge - så og si) har da aldri kommet iveien for noe som helst arbeidsrelatert. Kristne går i kirken om søndager og ber om kveldene og ellers når de føler for det på sin egen fritid. Hvorfor kan ikke muslimene også begrense seg til å gå med hijab når de er hjemme og ellers på sin egen fritid...? Jeg vet det er en del av kulturen og religionen deres og alt det der, men herregud, de kan ofre litt for å få den sporvei-jobben de alltid har hatt lyst på. Er det vi som er inkluderende ved å tillate hijaben, eller er det muslimene som er kravstore? Jeg tror du vet hva jeg mener om dette.



Jeg er for all del enig med deg her. Jeg visste som sagt ikke om at hijab har vært lovlig siden 1980-ish som du sier. Så hvis de bare forandrer den er jo saken en helt annen. Jeg snakker om at de ikke burde få bruke den i det hele tatt. Vi har ikke slik sporvei eller t-bane eller hva det er her i Bergen, så jeg har uheldigvis ikke fått med meg dette, og det beklager jeg.



Det jeg mente med den kommentaren var at de kan bruke hva faen de vil som representerer religionen deres, så lenge de fortsatt bruker den uniformen som hører med "sporveidrakten". Jeg har litt "grumsete" holdninger som du sier, men det har ingenting med diskusjonen å gjøre. At jeg har litt fremmedfrykt har ingenting å si på mine meninger om en helt annen uniform i et yrke på grunn av religion. Men igjen, så sier du jo at hijab har vært i det yrket siden 1980-tallet, så jeg har egentlig ingenting å diskutere for lengre, da jeg trodde dette handlet om noe helt annet. Det beklager jeg, jeg beklager også til meg selv for å ha wasted noen linjer av mitt liv på denne tråden, hvor jeg diskuterte noe helt annet enn hva som egentlig var tema. Jeg har nemlig diskutert for en sak 30 år for seint.
Vis hele sitatet...
Religion er jo en stor del av noen personers liv. Vi har ytringsfrihet her i Norge, sist jeg sjekket. Så hvis noen føler for å bruke hijab/turban osv så la dem. Hvorfor irriterer det deg?

Om muslimer er kravstore?
Jeg er muslim selv og Norsk. Det jeg har krevd av Norge er å få servert halal måltid når jeg var i forsvaret. Det var stress, men det gikk seg til.

Husk at det er nordmenn som er muslimer! Det er ikke bare innvandrere/flyktninger og asylsøkere!

Uansett, vær litt mer open-minded og ikke stress. Neste gang du blir stresset så ta deg en bolle. Det funker
Sist endret av BaJa; 14. november 2009 kl. 04:04.