View Single Post
Det du beskriver er ikke uvanlig, at man prøver å slutte, kommer seg over humpa, men detter av vogna igjen. Det skal som oftes flere forsøk til for å slutte, og jeg har utrolig respekt for den holdningen du skriver om her: du innrømmer at ting gikk skeis, men du reiser deg opp og prøver på nytt. Det krever en utrolig innsats, og det skal du har for. Når det gjelder "tips" så har det blitt nevnt mye klokt her allerede. Det jeg ville lagt til er at sånne problemer ofte må takles fra flere vinkler samtidig fordi det er så mange elementer som påvirker situasjonen din. Ja det er sikkert en viss fysisk avhengighet, men det har kanskje også en del å gjøre med vaner og en del å gjøre med psykiske årsaker som ligger litt lengere under overflaten. Noe av det kan du ta tak i på egenhånd. Det å komme seg over de fysiske abstinensene virker det som du har ganske god kontroll på, så jeg ville begynt å tenkte på hvordan du kan forandre på vaner. For eksempel, du sier at du drikker mye på kvelden. Hva kan du fordrive tiden med som enten er uforenelig med å drikke (arbeid, prosjekter, fysisk aktivitet, osv.) eller som distraherer deg fra trangen? Jeg ville også sagt ifra til en du føler deg trygg på som kan holde deg litt i nakken, men samtidig støtter opp om deg når det trengs. Men... Om det ligger dypere og psykologiske årsaker til grunn for at du er kommet inn i disse vanene så hjelper alt dette bare midlertidig. Du sier du bruker alkohol som flukt fra problemer, og jeg tror det kunne vært lurt å snakke med noen om de problemene. Det betyr ikke at nødvendigvis at problemene er veldig alvorlige, bare at de akkuratt nå er mer enn du klarer å nøste opp i på egenhånd. Hvis du har en god fastlege er ofte det ett godt sted å starte for å finne ut hvilke resurser du har tilgang til og hva som passer best for deg. Jeg har nettopp begynt på en lignende prosess selv, dog for et annet type problem, og fastlegen min er helt knall, hun gjør meg klar over relevante resurser og hjelpemidler, men lar meg samtidig ta ting i mitt eget tempo.

Til slutt vil jeg bare si at du har utrolig gode forutsetninger for å få dette under kontroll: du har en høy grad av selvinnsikt, du virker smart og resurssterk, og du har en vilje som er sterk nok til å prøve på nytt, selv etter ting går galt. Dette skal du klare Lykke til!