View Single Post
Mormor sier at forholdet mellom Norge og Sverige ble virkelig ille etter 2. verdenskrig, pga "nøytraliteten" til Sverige.
Norske motstandsmenn og kvinner opplevde å bli angitt til nazistene etter å ha greid å rømme til Sverige, også norske jøder som klarte å flykte til Sverige ble angitt.

Dette ble selvsagt sett på som et utilgivelig svik.
(Må legge til at ikke alle svensker var nazister, mange nordmenn ble hjulpet også)

Forholdet har gradvis blitt bedre frem til nå etterhvert som krigsgenerasjonen naturlig faller fra, jeg har selv et godt forhold til Sverige og svensker generelt.

Jeg tror media har en del av skylden til bråk i dag, feks svenske dokumentarer som rakker ned på norske idrettsutøvere, så blir det hausset kraftig opp i norsk media, og dermed har vi det gående.

Dersom du har vansker med å få norske venner tror jeg enten du henvender deg til feile folk (idioter, alle nasjoner har nok av dem) eller kanskje du er litt "sosialt utilpass"? Jeg er ingen kløpper på det sosiale selv, det kan være en ulempe om man skal skaffe seg nye venner

Jeg kan uansett anbefale å melde deg til litt frivillig arbeid, feks Røde Kors, de driver med mye sosiale greier;

Frivillig i Hjelpekorpset
Som frivillig i Røde Kors Hjelpekorps blir du med i en åpen og inkluderende organisasjon. Du vil få opplæring og veiledning, bevis for dine opparbeidede kompetanser, samt muligheter for å drive med aktiviteter tilpasset din tid, ditt nivå og dine interesser. Hjelpekorpsene har også egne lokaler til opplæring, daglig drift og sosiale aktiviteter.
Det forventes at du er villig til å forplikte deg til det frivillige arbeide du ønsker å utføre. Du må kunne møte medmennesker med respekt, og være beredt til å yte hjelp og støtte med utgangspunkt i egne forutsetninger i en krisesituasjon.

Generelle spørsmål vedrørende Røde Kors Hjelpekorps sitt arbeid kan rettes til:
E-post:
Tlf.: 22 05 40 00