View Single Post
Beklager at du føler det sånn. Jeg skal innrømme at jeg har fordommer mot svensker selv, og skal prøve å forklare noen av årsaken til at det er sånn.

Jeg føler ikke at svensker respekterer nordmenn. Det er en ting at dere ikke er interesserte i oss, og kanskje egentlig er litt likegyldige til en av deres viktigste handelspartnere og allierte, men værre er det at dere har en nedlatende holdning til oss. Jeg vet ikke hvor dypt denne holdningen stikker, men fykter at det mer eller mindre er en del av den svenske "folkesjelen".

Som du vet har vi en vanskelig historie bak oss der Norge først var en underlegen part i union med Danmark i mange hundre år. Norge tok helt klart skade av å være nærmest en dansk provins under denne hundreårsnatten, og landet ble utnyttet og skakkjørt. Etter Napoleonskrigen klarte vi å løsrive oss fra Danmark i 1814, men desverre steppet Sverige inn som ny unionspartner, og ydmykelsen fortsatte.

Jeg tror nordmenn har et mindreverdighetskompleks pga vår stusselige historie og vår tradisjonelt sett underlegne rolle både i forhold til Danmark og Sverige. Sverige har jo også historisk sett vært både et rikere og mer utviklet land enn Norge. Siden dere svensker har gått fullstendig bananas de siste tiårene med bla masseinnvandringen fra den tredje verden har nå denne situasjonen blitt snudd på hodet, og Norge er nå et rikere land, men det er fortsatt noen spesielt med Sverige og svensker og jeg tror nordmenn har en respekt og en ærefykt ovenfor Sverige. Desverre er ikke denne interessen gjensidig, og jeg tror nordmenn synes det er sårt at respekten og interessen bare går en vei.

Jeg tror nordmenn liker å tro at vi egentlig er gode venner, men er mye som tyder på at forholdet mellom svensker og nordmenn er dysfunksjonelt. Det har f.eks. vært svært vanskelig å få norsk og svensk næringsliv til å samarbeide, og du føler jo selv på kroppen at mange nordmenn har fordommer mot og ikke liker svensker.

Som trønder må jeg bare også være ærlig på at forholdet mellom østlendinger og trøndere er dårlig, og respekten er manglende, så dette er jo ikke noe som bare gjelder svensker og nordmenn. Det finnes nok mange eksempler på dette fenomenet med en manglende respekt mellom folk som bor i forskjellige regioner innenfor et land eller mellom land.

Andre eksempler kan være mobbingen av folk med sørstatsdialekt i USA eller forholdet mellom valenderne og flamlenderme i Belgia. I det siste eksempelet har jo denne konflikten fått en vanskelig politisk dimensjon i tillegg.

Jeg skulle ønske at alle kom godt overens med hverandre, men noe av grunnlaget for et godt forhold er respekt, og desverre er respekten i mange tilfeller fraværende. Folk liker å tro at de er bedre enn andre.