View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Denne gode VG-Pluss-artikkelen forklarer en hel del; "Det gåtefulle Broderfolket". Skrevet av Aslak Nore (han er kul )

Vi er oppvokst med kulturen deres, heier på idrettsheltene deres og snakker nesten samme språk. Men forstår vi nordmenn egentlig Sverige?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det generelt er et lillebrorskompleks, Sverige har i flere århundrer vært en av Europas stormakter imens Norge har vært under Danmark og deretter i tvungen union med Sverige. Dessuten, Sverige er så mye mer enn bare kjøttbullar og VOlvo, for hvis du ser i Norge er media og folk altfor opptatte av skisporten (OL f.eks) og bruker den aktivt i bygging av en norsk kultur.

Jeg har på forumet her kritisert Sverige tidligere for å mangle en egen, fast kultur. Det angrer jeg på i ettertid og sier beklager, for hvis jeg tenker meg grundig om er svensk kultur langt mer enn det overfladiske man ser hos svensker på steder som Stockholm og i Oslo.

(( Sånn sett trenger ikke svensker å rope høyt at "her er vi" - svenskene gir bare faen og er gode på det de er gode på (ma.o 'svensk selvtillit' som det står i artikkelen). Jeg tror virkelig kultur-konservative nordmenn har litt å lære der, fordi for ihvertfall meg så virker det som om innvandrere relativt sett assimileres lettere inn i svensk kultur enn i den norske. I den norske _må_ du nesten elske natur, friluftsliv og ski. Svenskene har dét også (ski osv..) + mye mer til.... ))
Sist endret av aeon_illuminate; 3. mars 2014 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.