View Single Post
Hei, diskuterer dere feminisme her og så har ingen sagt fra til meg???

Sitat av lidran Vis innlegg
Fordi "ingen" som stempler seg selv som feminister tenker at det har noe med menn eller generell likestilling å gjøre.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil. Hvis Bonde Tusvik er gullstandarden så ser jeg hvorfor du tenker det, og den typen feminister er høylytte. Men jeg er aktiv og uttalt feminist, og det diskuteres like mye mannlige utfordringer som kvinnelige.

Mitt syn er at det ikke først og fremst handler om hvem som skal tape eller få rettigheter, men om trange roller som hindrer alle å leve ut sin personlighet. Menn har mye å takke kvinnekampen for her. Ved å fjerne "kvinnestempelet" på alt som har med hjem, barn og omsorg å gjøre, ble disse arenaene og verdiene tilgjengeliggjort for menn. Ved at kvinner fikk tilgang til tradisjonelle maskuline arenaer og egenskaper, blir det i mindre grad forventet at alle menn må ha disse for å være ekte menn.

Når det gjelder eksplisitte utfordringer for menn, som for eksempel ubehandlet psykisk lidelse, selvmord og ekstrabelastning ved seksuelle overgrep pga forventninger og kjønnsroller, så har samtlige jeg har diskutert dette med vært feminister, og de fleste kvinner. Så det stemmer rett og slett ikke at feminister ikke er opptatt av menns problemer.

Begrepet er i praksis uløselig knyttet til kvinnekampen.
Vis hele sitatet...
Det er det, og det har med historisk kontekst å gjøre. Vi kan godt diskutere om vi burde legge vekk begrepet og finne et nytt. Jeg synes likevel det blir feil å påstå at ordet i seg selv bestemmer hva "alle", eller "hele venstresida" legger i begrepet.

Bare det at de har kommet opp med begrepet giftig maskulinitet er betegnende og stigmatiserende.
Vis hele sitatet...
Giftig maskulinitet blir brukt i sammenheng med overgrep utført av menn, men i mye større grad brukes begrepet om hvordan menn (trolig i større grad enn kvinner) blir tvunget inn i så trange roller at det går ut over deres frihet til å være seg selv, og i mange tilfeller deres psykiske helse. Er du opptatt av likestilling for menn, er det et begrep du burde omfavne.
Det handler på ingen som helst måte om at det er noe galt med menn, tvert imot.

Hvor ble det av den giftige femininitet?
Vis hele sitatet...
Det klarer robhol på en forbilledlig måte å svare på, samtidig som det viser at han forstår hva giftig maskulinitet faktisk betyr:

Sitat av robhol Vis innlegg
Du etterspør også hvor den giftige femininiteten er - svaret er at likestillingssaken og feminisme har vært et oppgjør med nettopp denne fra dag 1. "Giftig femininitet" ville, som en analog til giftig maskulinitet, vært det tradisjonsrike tankegodset om at kvinner er svake og ikke klarer annet enn husarbeid og å føde, i grove trekk.
Vis hele sitatet...
At begrepet giftig maskulinitet er innført, viser nettopp at feminismen også tar menns begrensende rolleforventninger på alvor.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg liker grunntanken til KrF om å være en stemme for de svake i samfunnet og som har tydelige familieverdier og fungerer som en liten kapitalistisk brems.
Vis hele sitatet...
Den grunntanken er relativt billig til salgs for tiden. Sjela til KrF forsvant nok med Hareide.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Velgerne får derimot muligheten til å velge bort barnehager med dårlig kvalitet direkte.
Vis hele sitatet...
Det er et valg mange i vårt langstrakte land i praksis aldri vil få uansett. Vi er prisgitt den barnehagen vi har.
Sist endret av *pi; 18. august 2019 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.