View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
184
Sitat av mrocean Vis innlegg
For meg var dette lett en av de bedre episodene. Virker som du har god oversikt over miljøet, både her til lands og i utlandet. Interessant og informativt. Blir kanskje litt offtopic, men er det noen spesiell grunn til at du valgte Santander som långiver i både dagbladet og på tv-programmet? Er de lettere å få innvilget lån fra i forhold til andre småbanker, eller er det bare tilfeldig?
Vis hele sitatet...
Takk for det! Hyggelig å høre at det settes pris på!

Vel, nå er jo for det første klippet i Dagbladet bare et utdrag fra tv-programmet, altså er det ikke to ulike klipp. Santander er definitivt lettest å få finans hos, de er så sløve at det burde ikke vært lov! Jeg har brukt DNB og Nordea ved et par anledninger, men de er betydelig flinkere til å sjekke opplysninger og stille spørsmål, og de har også høyere krav til kredittverdighet, så det krever mer forberedelse. Så Santander er absolutt best/verst (avhengig av øyet som ser..) på det

Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Spør virkelig ikke utlåner om gyldig legitimasjon fra deg når du går inn og handler en bil til 400k+? Regner med det er en del av businessen å lage falsk ID om dette er vanlig, men kan ikke huske det ble nevnt i programmet.

Når det gjelder sikkerhetspapiret: Hvor vanskelig er det å få tak i? Regner med du ikke bare vandrer inn på Clas Ohlson og kjøper det.
Vis hele sitatet...
Uten å gå alt for mye i dybden på det, så finnes det finansieringsbevis som man får på en spesifikk bil, og finansieringsbevis som er mer generelt som ikke er knyttet til en spesiell bil, men kun viser summen man har innvilget lån på. Førstnevnte ble brukt til å hente ut bilen til bilforhandleren som står frem i episoden, sistnevnte ble innvilget (men aldri brukt) når jeg pratet med Santander på telefon på den uterestauranten som man ser i klippet. Enten banken eller bilforhandler skal i teorien kreve ID (førerkort/bankkort/pass) sammen med dokumentene, men i praksis er de altfor dårlig på dette. Men om jeg i tillegg får tak på personnummeret til den jeg hevder å være (dvs. daglig leder/styreleder i et gitt firma), så har jeg muligheten til å lage ID som vil passere bankens/bilforhandlerens kontroll, så sånn sett hadde ikke et krav om ID stoppet meg...

Sikkerhetspapir kan bestilles på nettet. Før Insider kom var jeg gått tom, men stakk ned på et lokalt trykkeri ikke så altfor langt hjemmefra. De hadde noe der, så fikk en bunke på ca. 50 ark gratis av dem...

Sitat av mrocean Vis innlegg
Disse identifikasjonspapirene brukte han kun (slik jeg forsto det) til å opprette mobilnummer som ikke kunne spores tilbake til han selv. Tviler på at samtlige i bunken de viste frem hadde høy nok kreditt til å få innvilget fullfinansiering på en bil til 600k ++, ei heller at de driver eget firma som er kredittverdig i en sådan grad.
Vis hele sitatet...
Stemmer, IDene som vi har fått tak på via dørvakter, brukes kun til å registrere telefonnummeret på. Vedkommende som har mistet sin ID på byen vil normalt sett ikke bli utsatt for noe større svindel enn å få et kontantkort registrert i sitt navn.
Sist endret av Btyven; 4. januar 2017 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.