View Single Post
Etter alle de utallige trådene på dette forumet om hele Israel/Palestina situasjonen har jeg enda ikke skjønt problemet. Det er krig der nede og Israel har større og bedre militærmakt enn Palestina. Hadde vi vært i krig mot f.eks. Sverige hadde nøyaktig det samme skjedd her. Den vinnende staten uansett krig vil alltid undertrykke og "plage" (i mangel på bedre ord) den tapende staten. Sverige ville såklart okkupert oss og gjort alt hva de kunne for å "minske" oss.

Man kan jo helder ikke legge fortiden til disse to landene, folkeslagene og religionene under bordet. De liker ikke hverandre, så enkelt er det. Krig er krig, uansett hva oppløpet til krigen var, og begge stater vil gjøre alt i sin makt for å vinne, i denne situasjonen er det Israel som er sterkest og jeg skjønner hvorfor de gjør det de gjør for å beskytte sitt eget folk - uansett hvor trist alle dødsfallene måtte være. Jeg lurer på om sionist-haterne ville ment det samme hvis situasjonen var snudd på hodet; at det var Palestina som okkuperte og undertrykte Israel og jødene.

Når det gjelder topic ser jeg heller ikke noe problem. Alle ser jo at dette var steinkasterne sin skyld, og ingen kan klandre sjåføren for at han reagerte som han gjorde.


Jeg heier på den som vinner liksom, uten at dere trenger å ta det så altfor seriøst.