View Single Post
Nå føler jeg du er fastlåst i egne tanker og argumenter. Ingen har benektet at trening, korrekt kosthold og generell aktivitet er bra. Og det påvirker helt klart mange fasetter av en persons liv og hverdag samt fysiske og psykiske helse. Men det du får motstand på er at trening, kosthold og et aktivt liv er ikke et universalt middel. Det passer ikke for alle - selv om det virket for deg. Og det at trening ikke passer alle idag, betyr jo ikke at det vil gjelde for all fremtid. Noen må kanskje bare bli bra nok til at de takler å komme over dørstokken.

Hva som er årsaken til veksten i psykiske problemer er en så stor og kompleks problemstilling at det tror jeg egentlig ikke at hverken jeg eller du skal forsøke å løse over et par linjer tekst på et forum. For vi ender nok begge med en lettvint løsning som vi synes høres bra ut i våre ører, men som nok vil vise seg å ikke passe inn for alle, eller alle tilfellene, og kanskje treffer vi ikke særlig mange engang. Det blir for mange faktorer å ta hensyn til rett og slett.

Det er neppe noen som faktisk ønsker å leve livet stillesittende. Eller isolert. Uten frisk luft og med mangelfull eksponering til sol eller fellesskapet med andre mennesker. En slik livsstil er nok mer et symptom på at det stillesittende mennesket sliter. Og sliter kanskje så tungt at de udnerliggende problemene har tatt overhånd og har redusert funksjonsevne, toleransegrad for inntrykk og redusert psyken så kraftig at de er blitt handlingslammet og fastlåst i tankekjør og negative piraler. Og om en slik stillesittende livsstil har pågått en lang periode så må nok ting gå veldig gradvis. I små små skritt. Og kanskje må det faktisk piller til for å klare å bryte det mønsteret. Piller er ikke satans verk. Bruken av piller vurderes nok i hvert enkelt tilfelle. Så stor tiltro til fagfolk har jeg.

De færreste blir friske i løpet av innleggelse. Og faktisk tror jeg ikke det engang er målsetningen. Fordi tidligere data viser at det er en nærmest umulig kamp å vinne. En innleggelse i psykiatrien er først å fremst symptom-lette. Så det å få på plass adekvat behandling. Bare det å være innlagt med andre mennesker og måtte forholde seg til felles måltider, kaffe i fellesrom og evt. tv-titting sammen med andre, ukjente mennesker er for mange et så radikalt skifte i forhold til sitt "stillesittende liv" at for mange er det ikke kapasitet til å klare særlig mer. Det sagt så er det blitt veldig mye mer fysisk aktivitet i psykiatrien de siste år. Og kostholdet har endret seg. Kaffe og kaker skjer ikke hverdag, det er helt sikkert. Og det er gåturer, yoga, stavgang, mindfullness, bordtennis etc.

Ja mange blir satt på piller når de blir innlagt. Men svært mange som blir innlagt er så syke når de kommer inn at de faktisk trenger piller. Det kan være folk er suicidale, svært deprimerte, psykotiske, eller schizo. De er i en akutt krise og trenger kyndig hjelp fra fagfolk. Og behandlere, pleiere, og avdelingsleger vet at pasienten vil ikke blir frisk i løpet av innleggelsen. Men de sørger for at pasienten skrives ut i bedre psykisk form enn de var når de ble lagt inn. Og selvsagt bruker de medisiner, for et opphold i psykiatrisk avdeling er raskt over nå til dags. Det er for de færreste snakk om årevis lang innleggelse. For majoriteten er oppholdet over etter noen uker, kanskje for kompliserte tilfeller noen måneder. Da må pasientene være så stabile som mulig når de skrives ut. Og ofte så trengs det da piller fordi det er knapt med tid og knapt med ressurser, utfallet om pasienten ikke får medisinering er for usikkert.

Selve behandlingen, tilfriskningsprosessen om du vil. Den starter for fult etter innleggelse. Gjerne med oppfølging fra kommunalt team, og poliklinisk terapi og behandling hos DPS eller psykolog. Fastlegen vil også følge opp, og på samarbeidsmøter så legges det fremdriftsplaner, aktivitetsplaner, det snakkes om trening, motiveres, og diskuteres både medisiner, doser og om og når det evt. skal trappes eller om noe skal seponeres.

Ts. Tror kanskje du heller burde snakke med fagfolk og stole på dem ennå tro blindt på 3 enkle råd fra en elektriker. Selv hadde jeg ikke oppsøkt en baker om jeg har feil på bilen. Jeg ville jo valgt en mekaniker. Trenger jeg flere stikk i stuen ringer jeg gjerne lorentz.
Sist endret av random67489; 29. juni 2019 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.