View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det finnes nok de som ser på henrettelsen i seg selv et mål, men i de fleste tilfeller blir det sett på som et middel for å dempe belastningen for pårørende eller for å senke kriminalitet osv. Da ser jeg ikke helt motsetningsforholdet du beskriver. Drap på barn er bare ønsket fordi det oppnår et mål og henrettelser er bare ønsket fordi det oppnår et mål.
Vis hele sitatet...
Drapene på barna er IKKE ønsket. Det er en nødvendig men uønsket, oftest utilsiktet vil jeg mene, konsekvens av målet som skal nås. Det blir svært søkt å mene at en dødsdømts død er en uønsket eller sågar utilsiktet konsekvens av at andre mål skal oppnås. Noe som må til for at det du sier skal gi mening. Jeg ser hva du forsøker på, men det går bare ikke opp.

Nå vet jeg ikke helt hva du tenker om bruk av militærmakt i ulike situasjoner, men tror du må strekke definisjonen langt om du skal betegne mye av moderne krigføring som nødverge. Jeg tror i det minste det kan legitimeres i andre situasjoner også, men det blir en litt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg nødverge i relativt vid forstand - det kan være legitimt å angripe for å forhindre eskalering, feks. Når det er sagt så mener jeg også at det åpenbart at mye av moderne krigføring ikke går inn under selv en slik vid forståelse av begrepet.