View Single Post
Du, altså mye ram er bra! Det er ikke det.

Men for og heller si det slik: Hvis jeg har forstått dette riktig, så skal du mest spille Super-Nintendo (SNES) spill. SNES kom i 1992, altså i dataalderens steinalder. Min første datamaskin, en Pentium 200 (16 MB EDO-RAM (EDO-RAM'en hadde en tilgangstid på 60 ms) og 2 MB Skjermkortminne) parkerte SNESen ned i grusen så det sang. Denne datamaskina kjøpte jeg i april 1997. De Rasberry'ene har datakraft til å parkere den Pentium 200 maskina langt ned i jordskorpa. Men operativsystemene (OS) har også blitt mer krevende å kjøre. Men hvis du installerer kun Rasbian + emulatorer, og ikke alt mulig annet dilldall, så har du mere enn nok resurser til å spille alle SNES og Nintendo64 spillene, og de fleste spillene andre emulatorspillene også. Dette gjelder også RasberryPi 3.

Red: EDO-RAM hadde 60 ns ikke 60 ms i tilgangshastighet. Bushastigheten på hovedkortet var 66 MHz. Men iallfall tilgangstid er nå milevis under de verdiene. Bushastigheten er milevis over disse verdiene. Jeg Pentium III hadde en bushastighet opp til 133 MHz, og tilgangstiden på rammen var nede i 10 ns. Jeg hadde en Pentium III 500 MHz CPU med 512 MB RAM også en stund.

Riktig nok så har RasberryPi prossessor basert på ARM-teknologi, som er tregere enn Pentium. Men allikevel så er det opp i GHz, RAM er i GB og bushastigheten er på 500 eller 550 MHz.

Bare for å understreke forskjellen: Hadde du kommet med noe slikt i datakraft i 1992, så hadde du nesten blitt DNA sekvensert, for dem hadde da nesten ment, at du kom fra det ytre rom. Nei, vent! I 1992, så var det knapt DNA sekvensering.
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. august 2019 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.