View Single Post
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Nei. Justispostene er tatt av SP, og de er sterkt imot at rusmisbrukere og de som prøver å hjelpe seg selv for å takle hverdagen sin skal behandles som mennesker, så ikke hold pusten.
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått både Sp og hvordan en regjering funker.

Selvom Sp er i mot total avkriminalisering så har de et standpunkt som ikke er så veldig langt unna Ap sitt når man leser partiprogrammet til Sp.

I SPs partiprogram står det blandt annet:

"Alternative reaksjonsformer, som individuelle oppfølgingsplaner, bekymringssamtaler, ungdoms- og ruskontrakter m.m., skal være foretrukne reaksjonsformer for ungdom i narkotikasaker som dreier seg om bruk og besittelse av små mengder.", "De alternative reaksjonsformene bør også brukes overfor unge over 18 år og personer i alle aldersgrupper når det kan være formålstjenlig.", og "De som er rusavhengige og har sykdomsproblemer knyttet til dette, skal ikke straffeforfølges, men følges tett opp av helsevesenet.".

Etter forhandlingene mellom Ap og Sp i Hurdal nå nylig så har de sammen kommet til enighet om det som står i forrige innlegget mitt og Fustercluck sitt. Da kan ikke Justisministeren fra Sp plutselig si "Nei fuck den nye enigheten, jeg avslår fordi jeg ikke liker det!"

Husk også at det er en mindretallsregjering nå siden SV trakk seg ut. En mindretallsregjering betyr at regjeringen bestående av AP og SP må få nok støtte fra de andre partiene på Stortinget for å få gjennomslag for sakene sine, fordi Ap og Sp til sammen har færre enn halvparten av mandatene på Stortinget. At det skal være flertall i stemmene på Stortinget for saker som legges frem er det som er demokrati, om Ap hadde duret frem akuratt som de ville uten å høre på noen andre hadde det vært diktatur. Hadde det vært en flertallsregjering og ikke mindretallsregjering hadde de hatt mer makt på avgjørelser og ikke behøvd støtte fra partiene utenfor regjeringen for å vedta ting.

Sånn det ser ut som for meg i det nye forslaget i Hurdalsplattformen kan det virke som at Ap og Sp har skjønt det som lenge har vært motargumentet mot de tidligere forslagene dems, nemlig det at det blir umulig å kunne gjøre et rettferdig skille på hvem som er tunge rusmisbrukere og ikke, hvilke rusmidler som skulle kvalifisere til behandling og ikke, og hvordan det liksom skal avgjøres individuelt "når det er formålstjenlig" uten at det går i strid med grunnloven som fastslår at det skal være likhet for loven.

Ruspolitikken har utviklet seg og det kommer til å bli en endring i hvertfall i riktig retning om ikke helt i mål
Sist endret av celtseus; 14. oktober 2021 kl. 18:36.