View Single Post
Først og fremst må jeg gi det litt cred for å faktisk strukturere saken din, arex_x. Det er bra!
Men jeg får ikke helt taket på hva du egentlig argumenterer for her. Mener du at det er et jævla stort problem at folk havner i fengsel med dårlige ressurser, og derfor må bo på dobbeltrom uten tilstrekkelig tilsyn? I så fall: Helt enig! Mer penger til fengselsvesenet generelt, en stor oppjustering av nivået il kvinnefengslene spesielt. Det er helt nødvendig. Bare det faktum at folk kommer inn i fengslene som ungdomsforbrytere og slipper ut igjen som heroinavhengige er jo i seg selv nesten et hint om at hele prosjektet må røskes opp med rota og endres. Hvis vi i tillegg slutter å bure folk inne for mindre narkotikaforbrytelser, og gir rusavhengige mer hjelp til å takle hverdagen uten å måtte brødfø seg med kriminalitet, så blir det plutselig bedre plass i fengslene og mer ressurser på de som er igjen. Hvis vi i tillegg styrker den psykiske helsetjenesten og tilbyr de som er på vei ut i galskapen noe som faktisk kan minne om hjelp, så blir det enda bedre plass i fengslene. All driten som kommer av at for mange mennesker bor for tett oppå hverandre uten tilstrekkelig oppfølging har en løsning, den er både enkel og åpenbar, men den krever at man både investerer penger i kriminalomsorgen og at man forkaster en del utdaterte moralisme, så jeg holder ikke pusten. Rusreformen styrta i flammer, og det virker ikke som om samfunnets streitinger i øvrighet mener at kriminelle skal få noen annen form for omsorg enn juling.

At det skal være trygt i fengselet er en selvfølge. Hele jævla hensikten er at man skal komme seg ut derfra som et menneske som passer bedre inn i samfunnet, så hvis du bruker all din tid på å se deg over skulderen i tilfelle noen kommer for å voldta deg..? Det er åpenbart uakseptabelt. Jeg tror ikke du finner en kjeft her på forumet som er spesielt uenige her. Men hva har noe av dette egentlig med transpersoner å gjøre? Du er ikke særlig keen på å plassere forhenværende menn i kvinnefengsler. OK, det er et sært use case, men for all del. Du vil ikke at noen med en penis skal være i samme lokale som biologiske kvinner. Greit nok i seg selv. Men hva med de som har fullført overgangen og har en slags vagina i steden, skal de også i herreavdelingen? Hvis det er voldtekt man er bekymra for, så fremstår det mer risikabelt å plassere en person med en vagina i et fengsel fullt av menn med penis enn motsatt. Det er vel ikke noe mer greit om transpersonen blir voldtatt? Videre: Hva med menn som voldtar menn? Det er jo også en greie i fengsel. Eller kvinner som voldtar kvinner, for den saks skyld: Voldtekt ofte som en maktdemonstrasjon og en straff og man trenger ikke å ha en penis for å utføre et grovt seksuelt overgrep. Hvordan vil du forhindre det i mer tradisjonelt kjønnsinndelte fengsler? Hvis vi kan finne en akseptabel løsning her, så burde det vel være mulig å finne løsninger generelt? Det ene spesialtilfellet du tar utgangspunkt i er fryktelig sært! Om du eliminerer kun dette, så har du ikke berørt problematikken med seksuelle overgrep i fengslene i nevneverdig grad. Og hvis du tar tak i seksuelle overgrep i fengslene på en skikkelig måte, så vil løsninga også fikse spesialtilfellet ditt. Derfor er det ikke her du bør sette inn støtet.

Helt ærlig synes jeg problemstillingen din virker oppkonstruert. Man kunne nesten få inntrykk av at du egentlig ikke bryr seg så fryktelig om seksuelle overgrep i fengslene overhode, men bare dytter de kvinnelige fangene foran deg i et misforstått korstog mot transpersoner. Er det noe i den gata der dette egentlig handler om?
Sist endret av Myoxocephalus; 26. august 2021 kl. 11:24.