View Single Post
Sitat av stranger Vis innlegg
Siden alle kan støtes av hva det måtte være, virker den åpenbare løsningen for meg å være noe à la: "I kunst, litteratur og humor kan man møte synspunkter som går på tvers av ens egne. I scenekunsten kan man oppleve å se folk sminket rart, oppføre seg rart, og si rare ting. Dersom jeg velger å oppsøke dette vet jeg at meningene mine kan bli utfordret. Hvis jeg har problemer med å takle dette på en konstruktiv måte ligger problemet faktisk hos meg".
Vis hele sitatet...

Ja, de lander definitivt i den ene enden av skalaen! Og det er selvfølgelig ikke greit.
Vis hele sitatet...
Det høres jo unektelig ut som at du i det forrige sitatet argumenterer for at det er helt greit.


Men, havner ikke Eckbo sitt show heeelt på den andre enden av skalaen? Jo? Det er bare det at det er jo ikke greit det heller. Da virker det ganske klart at man må virkelig gå inn i offerrollen for å bli krenket av karakteren. Å lete etter rasisme der det ikke er, det er å tåkelegge.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tatt stilling til hvor denne karakteren er på skalaen, da jeg ikke har sett det. Jeg sier at jeg forstår hvordan å sminke en hvit mann svart fort kan gjøre at det virker overdrevent og komisk, og da er man potensielt ganske nær blackface. Jeg er også bekymret for at vi importerer konflikter vi ikke har, og at ytringsrommet innskrenkes. Hvis man skal diskutere noe så lønner det seg å prøve å forstå hva motparten mener og ikke hoppe rett til konklusjonen om at de leter etter problemer med vilje.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 09:04.