View Single Post
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
I arbeidslivet kan man vel si at det er her vi har mest å jobbe med hva angår rasisme i Norge. Jeg har sett en del innvandrere slite med å få jobb i lang tid, selv med god utdannelse.

Likevel, så er dette faktisk nærmest blitt en krigssone i USA. Det er bare å se på hvor splittet landet er, eller hvordan mennesker får ødelagt karrieren sin ved å "ytre feil". Nå bor ikke vi i USA, men jeg ser ikke bort ifra at ting går i samme retning.
Vis hele sitatet...
USAs kultur skiller seg som kjent fra Norge på noen vesentlige punkt, og ikke minst når det gjelder svartes historie. Jeg er oppriktig bekymret for at vi importerer disse konfliktene nettopp ved å snakka som om de konfliktene er her, i samme form og grad. Dreamliner sine innlegg illustrerer det godt. Ved å tegne dette skremmebildet som ikke er reelt, så spisser hun konflikten, åpner for en mer ekstrem virkelighetsoppfatning på sin side og dytter motstanderne enda lengre over i sin grøft. Plutselig sitter man her og skyter på hverandre fra hver sin skyttergrav. Det er så utrolig destruktivt!

Jeg ser noe lignende i andre debatter, f eks amming (for å ta noe helt annet). Kommentarfeltene er fulle av ramaskrik om hvor forferdelig det er at man ikke lenger kan amme uten stygge blikk og kommentarer. Faktum ute i den norske virkeligheten er at du kan amme hvor faen som helst, og ingen ser skeivt på deg. Det er et USA-problem og ikke et norsk problem. Men i kommentarfeltet får krigshisserne like krigerske tilsvar, og hvem vet, kanskje blir det faktisk sånn til slutt. Det er en konflikt som er konstruert under dekke av å kjempe imot konflikten, paradoksalt nok. Norge er ikke USA. La oss heller ikke male det til det, sånn at det blir sånn.