View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje ville noen blitt ekstra krenket for at Eckbo IKKE spilte den mørkhudede når Eckbo spilte alle de andre karakteren? "Jasså ja, negerjobb ja, fikk sikkert dårlig betalt også han mørkhuda". "Synes han Eckbo driver å ekskluderer mørkhudede".

Men selv om det skaper nye problemstillinger så kan vi ikke avvise at noens humor er andres krenkelser. Var det ikke et transportfirma i indre Østfold el noe slikt som hadde folierte biler der det stod "vi tar alt av negerjobber"? Mener å huske det ble rettssak av den. Eieren mente det var humor, og at folk sa slikt med et glimt i øyet. Og dette var ikke på 1980 tallet men for et par år tilbake. Var det humor?

Det jeg forsøker å få frem er at det kanskje ikke er en klart skille bestandig på når ting går for langt eller hva som er krenkelse. Det som er humor for noen få kan være krenkelse for mange andre.

Tror nok at nå som vi, samtiden forsøker å endre oss og distansere oss fra stereotyper og krenkende benevnelser og nedlatende språk så vil det komme endel saker som får mediedekning. Og kanskje er det helt greit, for da får jo vi alle en slags "felles oppdragelse" av hva som er gangbar og ugyldig mynt.
Vis hele sitatet...
Gode poeng du tar opp her. Det er lett å undergrave andres ubehag, og man bør alltid være seg dette bevisst. Uten dette som en grunnleggende forutsetning faller integriteten fort.

Samtidig må det være rom for å vurdere sak for sak - noen mennesker er utrolig lettkrenkede og mister lett gangsynet.

Ta f.eks. denne saken der Carina Elisabeth Dahl reagerer på layouten til en filmposter. Posteren er for en dokumentarfilm om anoreksi, og hun kommer med noen, ehhm, interessante utspill.

Problemet for meg bunner nok i at enkelte grupper er overrepresenterte når det kommer til nærtagenhet, ofte for ting jeg ikke kan klare å se at man skal bli støtt av med mindre man ønsker å støtes. Man velger i stor grad hvor mye man vil la seg affektere, og en del ser ut til å aktivt velge å bli krenket.

Som en anekdote satt jeg på bussen tidligere i dag da en overvektig ung dame kom ombord. Hun så spørrende på en eldre kar i ett av setene, som i "kan jeg sitte ved siden av deg?"
"-Ikke faen" fikk hun kontant av fyren. Jeg er en type som blir forbanna på sånt, og jeg sa klart fra til han hva jeg syntes om oppførselen hans. Jeg har alltid hatt ganske sterk rettferdighetssans og mye empati, og tror genuint jeg er en real fyr. Allikevel, med dette som bakteppe har jeg veldig vanskelig for å se mye av det folk krenkes av i dag som annet enn offermentalitet. Betyr dette at det er greit å reklamere for negerjobber? Nei, det gjør det ikke. Men det betyr heller ikke at det er noe å la seg krenke over om ungene leker cowboy og indianer. Og om du mot formodning skulle gjøre det: ditt problem. (Ikke ditt problem _abc_ 😂 )

I tillegg er det, for meg, et viktig prinsipp at man ikke har noen rett til å ikke føle seg krenket, og hvorvidt man føler seg krenket er i hovedsak opp til en selv.