View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Blir ikke mørkhudete krenket av blackface-humor, altså? Var det hvite som fant opp den krenketheten? Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt langt flere hvite bli krenket på mørkhudedes vegne enn mørkhudede bli krenka av blackface. Ta filmen Tropical thunder for eksempel. Der har faktisk Robert Downey Jr. fått en hel haug av pes fra hvite, mens Afro-Amerikanere har skrytt han opp i skyene i sosiale medier. (Her kommer jo også kontekst inn i bildet!)Her sier ikke at blackface nødvendigvis er rett eller galt. Men som andre sier her så er jo det store spørsmålet hvor går grensa? I teorien er det jo alltid noen som føler seg krenka. Ta filmen "The witches" som eksempel. Her har Anne Hathaway måtte gå ut å beklage for sin rolle som "Heks med tre fingre" fordi det er "offensive to “limb different” audiences." Selv om dette er en tolkning på "måter å kjenne gjenkjenne hekser" fra Roald Dahls orginalbok som filmen er bassert på. I dagens samfunn finnes det jo også mennesker som identifiserer seg som hjort. Ja DYRET hjort. Kan vi da ikke lage jaktfilmer/dokumentarer mer? Vil tro det er svært ubehaglig for hjortefolk å se rasen de identifiserer seg med bli skutt. Poenget mitt er altså, hvor setter man en strek for hvor grensene går? Internett troll sitter jo å samfarer nettet, filmer, serier og alt mellom himmel og jord for å finne noe de kan "bli krenka" over. De aller fleste krenkes da på vegne av andre som selv kanskje aldri ville reagert på det. Hvorfor? Vell sansynligvis for sine 15min med "internett fame". Eller for å kunne skryte av det på 4chan i ettertid. Man kan ikke si dette ikke forekommer. Det skjer nesten daglig. I mine øyne kan blackface (på samme måte som alt annet noen kan bli krenket av) bli utført på en måte som ikke er krenkende. Kontekst kontekst kontekst! Og så er det kqnskje på tide å slutte å henge oss på krenke trender. Å la de som faktisk blir krenka tale sin egen sak. Istedetfor at andre som blir krenka på andres vegne skal ødelegge det hele med å gjøre saken useriøs.
Sist endret av Singhell; 4. desember 2020 kl. 15:07.