View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg husker jeg syntes karakteren Yngve, som var homofil, var mer i den gata. At det liksom holder med knekk i håndleddet og skrullestemme, så er det morsomt. Men nå er jo Stoltenberg homo selv, da. Poenget er at det er ikke komisk å være homofil, og det er ikke komisk å ha et afrikansk utseende. Humoren må bæres av noe annet enn det.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig i dette. For det første er det faktene og væremåten ved Yngve som gjør at i alle fall jeg kan dra litt på smilebåndet av dette. Å være homofil i seg selv har ikke noe humoristisk verdi, men det er jo klart at det er flere homofile som har en særegen schwung på væremåten sin som tar seg godt ut å parodiere. Humor er jo også selvfølgelig subjektivt, men personlig liker jeg når humoristen er observant og plukker opp fakter og væremåte og tar ting på kornet. Her er både Atle Antonsen, Espen Eckbo og Herman Flesvig dyktige, og sketsjen trenger ikke alltid ha noe særlig dybde for at det skal være morsomt. Enkel humor kanskje, men likeledes morsomt til tider.

Å ha et afrikansk utseende derimot, har ingenting med væremåte eller fakter, det er bare utseende, og da er jeg enig med deg i at det må bæres av noe annet enn det.