View Single Post
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hva tenker vi om bruk av brunkrem egentlig? Er ikke det på en måte blackface i light versjon? Og hvis nei, hvor går grensen for hvor mørkt man kan male ansiktet sitt før det er rasistisk?
Vis hele sitatet...
Dette er en kunstig problematisering. Det handler selvsagt ikke om brunkrem, det handler om å lage humor av å sminke på seg et "morsomt" fjes av en annen etnisitet. Jeg har ikke sterke meninger om hvorvidt denne karakteren er over grensa eller ikke, da jeg ikke har sett den. Men jeg mener det bør gå an å forsvare serien uten å late som om man ikke forstår problemstillingen.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg forstår at temaet er sårt av grunnene du nevner, men likevel kan vi ikke ha en verden hvor hvite mennesker skal bli dømt for alt forfedrene våre har gjort de siste par hundre årene.
Vis hele sitatet...
Nei, selvsagt ikke. Jeg kan ikke se at jeg har tatt til orde for det. Jeg har ikke engang kalt serien rasistisk. Alt jeg sier er at om folk blir krenket av dette, så er det en bakgrunn her som gjør at det ikke er så rart som det kanskje høres ut som hvis man ikke er er kjent med den lange tradisjonen med å karikerte svarte fjes i komedie. Det handler vel ikke om at du og jeg er skyldig i fortidens slavehandel, det handler om å forstå og ta hensyn til kontekst.
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.