View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg synes at ting må settes litt i kontekst og du overdriver noe helt sykt.
At man maler fjeset sitt sort betyr ikke at man ignorerer undertrykkelsen av slavene.
Om dette skal være fremtiden vil vi ikke kunne lage humor av noe som helst.
Vis hele sitatet...
Det er flere kontekster her. Jeg tror ikke et sekund at Eckbo er rasist eller mener noe vondt med karakteren. Det er også riktig at hele greia hans er å spille alle karakterene selv - i en annen serie ville det vært naturlig å la en faktisk mørkhudet mann spille rollen.

En annen kontekst er at hvite som er sminket opp til å ligne en karikert svart person, tradisjonelt har vært sett på som komisk, helt fra borgerkrigen i USA og frem til for ikke fryktelig lenge siden. Dette var utelukkende gjort på en latterliggjørende, nedverdigende og dehumaniserendre måte. Til og med svarte skuespillere måtte gjøre blackface-roller, fordi "latterlig og dum" var den eneste rollen folk var interessert i å se svarte i på scenen. Dette er er også en kontekst å ha i bakhodet når det er morsomt at en hvit mann har sminket seg svart.

Eckbo-karakteren har ikke de overdrevne trekkene og jeg tror ikke det ikke er ansiktet eller fargen i seg selv som bærer humoren i dette tilfellet (har ikke sett det, men Eckbo slår meg ikke som den typen fyr). Likevel, med det bakteppet, kan jeg godt forstå at det kan gi en vond smak i munnen når du, foreldrene dine eller besteforeldrene dine har vokst opp i et samfunn som sier at ansiktet ditt er morsomt og latterlig. Det virker kanskje som et langt steinkast fra de gamle minstrel-showene til dagens underholdning, men det finnes faktisk fortsatt folk som ikke er født på nittitallet.
Sist endret av *pi; 3. desember 2020 kl. 21:40.