View Single Post
Samboeren min kjører bil og jeg er passasjer, vi befinner oss i 50-sone, ligger i ca. 40 km/t og i motgående kjørefelt er det kø. Plutselig vrenger en bil ut av køen lenger framme, over i vårt kjørefelt og kommer rett mot oss i med full akselerasjon. Uten annet valg svinger samboer ut mot grøfta, men bilen i mot følger etter. Han drar derfor i brekket for å svinge mer og prøve å unngå frontkollisjon, og bilen i mot kræsjer først rett i førerdøra vår, og deretter i baksiden av bilen. Den andre føreren har fortsatt videre gjennom grøfta, langs gangveien og til slutt stoppa.

Alle parter ble frakta rett til sykehus og politiet kom til stedet. Finner ut at føreren var en eldre dame med høy promille, og at hun quote "hadde tatt feil av gass og brems" og politiet anmeldte henne. Hennes bil kan fikses, vår er totalvrak (noe som er jævla synd for den bilen var vårt passion project med massevis av custom deler og penger investert).

Takstmannen bestemmer at markedsverdien er 62.000 (!). Det er snakk om en meeget velholdt og fullutstyrt Impreza Sport Premium (2009) med lav kilometerstand, custom WRX spoiler, sideskjørt, senkesett, rustbehandling, motor- og kupévarmer osv, mens han har tatt utgangspunkt i en finnannonse om en vanlig Impreza (uten utstyr og lavere hk) kjørt betydelig mye lenger, med riper i felger, rust, skraper og bulker. Vi har eid bilen i 3 år.

Dagen etter får vi mail om at forsikringsselskapet har utbetalt takstmannens sum, men vi godtok aldri det tallet. Prøver de å lure oss fordi vi er unge og "uerfarne"? Vi har ikke fått noen mulighet til å diskutere sum eller liste alle deler osv, og såvidt jeg har skjønt må vi godkjenne tallet før utbetaling skal skje?

For den summen får vi ikke kjøpt tilsvarende bil som den vi hadde, og det føles jævlig shitty når den har blitt ufrivillig tatt fra oss av en drita kjerring som holdt på å drepe oss og tok livet av bilen. Hva gjør vi, og er det mulig å krangle på summen etter den har blitt utbetalt? Har null erfaring med forsikringsselskap fra før.