View Single Post
Jeg skal ikke gå helt i edgy-fellen og si meg (uforbeholdent) enig i påstanden om intelligens, men at religion og rasjonalitet er uforenlige har jeg null problem med å påstå. Da tar jeg heller "edgelord atheist"-tittelen, og det med stor ro.
Vis hele sitatet...
At å tro på Gud ikke er rasjonelt er jeg helt enig i. Det er ikke nødvendigvis det samme som å si at det er irrasjonelt, det er utenfor rasjonalitetens sfære. Man kan være et menneske med helt normale rasjonelle evner, og likevel tro på noe som ligger utenfor dette domenet. Å påstå noe annet virker både ignorant og arrogant for meg, da flertallet av mennesker i verden tilhører den gruppen.

Det som er derimot er totalt irrasjonelt, er å anvende religiøse regler for å forklare ting som naturvitenskap, eller politikk for den del. Det blir alltid og helt uten unntak en pinlig affære. Det er det jeg sammenligner med å som ateist skulle gå inn og diskutere hvordan en religion burde og ikke burde fungere innad, uten å la religionens egne premisser ligge til grunn. Det gir ingen mening å diskutere på den måten, og det viser manglende rasjonelle evner.

Derfor synes jeg f.eks. "virkeligheten tar feil fordi Bibelen sier det" havner i en helt annen kategori enn en feiloppfatning om hva det vil si å være "Guds valgte folk".
Vis hele sitatet...
Det første er et eksempel på å bruke religiøse argumenter på ikke-religiøse spørsmål, noe jeg har kritisert. Det andre er ikke egentlig det jeg kritiserer, jeg kritiserer lettvinte meninger om hva religiøse burde mene om det, ut fra deres egen tro, men uten å gidde å sette seg inn i hvordan troen deres faktisk henger sammen.

Det er også en konsekvens av hva vitenskapen er at man kan bruke den til å kritisere f.eks. religion, uten at denne nødvendigvis har grunnlag for å "kritisere tilbake", eller at kritikken må skje på religionens premisser.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke vitenskapen til å kritisere religion fra et ytre ståsted. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å gå inn og mene noe om hvordan ting henger sammen innad i et trossystem, uten å ta hensyn til hvordan det trossystem funker.

For å ha det helt klinkende klart, så sidestiller jeg ikke vitenskap og religion som kilde til objektiv kunnskap. Et oppegående menneske kan mene at det finnes fenomener utenfor/over naturen, men kan ikke benekte vitenskapens gyldighet på naturen. Man kan altså ikke bruke religion til å kritisere vitenskap fra et ytre ståsted, med mindre man velger å være ignorant.

(Dette blir kanskje også litt avsporing, men...)
Vis hele sitatet...
Ja det ble det, men den politiske diskusjonen hadde vel i stor grad utspilt seg.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 22:05.